Z testovaných členských zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) horší než Slovensko skončilo pouze Chile. Česká republika se do měření nezapojila.

Slovensko dosáhlo v měření 445 bodů, zatímco průměr OECD byl 489 bodů. Mezi roky 2012 a 2015 se výsledek Slovenska zhoršil o více než pět procent. Z hlediska pohlaví došlo k poklesu hlavně u chlapců.

Testy žáků v 15 zkoumaných státech, většinou členů OECD, byly zaměřeny například na schopnost naplánovat výdaje na jistou dobu, úroveň poznání spotřebitelských práv či pochopení finančních rizik.

Slovenské ministerstvo školství výsledky blíže nekomentovalo. Odborníci už dříve upozornili, že žáci na Slovensku v řadě oblastí zaostávají za vyspělými zeměmi při hodnocení znalostí a jejich uplatňování v praxi. Horších výsledků v porovnání s průměrem OECD slovenští žáci dosáhli podle dříve zveřejněných údajů také v oblasti matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti.

Zástupci učitelů v minulosti upozornili, že učitelské povolání na Slovensku není finančně příliš atraktivní, protože platy pedagogů zaostávají za vyspělými státy. Část slovenských učitelů se v minulosti stávkami neúspěšně snažila přimět vládu k výraznějšímu navýšení balíku peněz na vzdělávání a také na platy zaměstnanců ve školství.

Adrian Bobok mka