Nejlepší průměrnou úspěšnost v didaktickém testu z češtiny měli uchazeči na šestiletá gymnázia v prvním termínu, a to 61,5 procenta, uvedlo ministerstvo. Nejlepší výsledky v matematice dosáhli uchazeči o studium na osmiletých gymnáziích ve druhém termínu zkoušky, kde byla průměrná úspěšnost 53,4 procenta.

"Jednotné přijímací zkoušky dopadly úspěšně. Ověřili jsme, že znalosti absolventů základních škol a uchazečů o střední školy postačují pro další studium. Ukázalo se, že jednotné přijímací zkoušky spravedlivěji hodnotí znalosti žáků základních škol," řekla Valachová.

Žáci měli možnost podat si přihlášky na dvě školy, udělaly to tři čtvrtiny z nich. Hodnotitelé pro společnost Cermat, která zkoušky organizuje, opravili během několika týdnů deset milionů otevřených úloh.

Z obou pokusů u jednotných přijímaček se uchazečům započítával lepší výsledek. Na většině škol musel tvořit alespoň 60 procent jeho celkového hodnocení. Na sportovních gymnáziích to bylo 40 procent. Minimální hranice získaných bodů nutná pro přijetí nebyla centrálně stanovena. Mohli o ní rozhodnout ředitelé škol. Ministryně ale řekla, že ředitelé škol budou mít povinnost anonymně zveřejnit skóre přijatého žáka s nejhoršími výsledky.

Přijímací zkoušky se konaly ve čtyřech termínech v dubnu, dva z nich byly pro čtyřleté a dva pro víceleté obory. Dva náhradní termíny pro studenty byly minulý týden. Největší zájem byl o osmiletá gymnázia, na která si alespoň jednu přihlášku podala zhruba pětina uchazečů.

Cermat měl po prvním termínu potíže se skenovacím systémem, takže některým školám se nedařilo výsledky odeslat. Chybu v systému se ale Cermatu podařilo další den odstranit a potom už fungoval bezproblémově.

Konání přijímacích zkoušek poznamenala také debata o zveřejnění jejich zadání před ukončením všech termínů. Na internet je dala iniciativa Maturitní data - Odtajněno. Cermat s tím nesouhlasil a všechna zadání zveřejnil až po posledním náhradním termínu 12. května. Jeho ředitel Jiří Zíka dnes novinářům řekl, že žáci, kteří přijdou na dva termíny jsou znalostí testů z prvního termínu zvýhodněni oproti těm, kteří mají jen jeden termín. "Já jsem si udělal analýzu. U žáků, kteří měli právo dělat dva testy, vychází průměrný benefit z toho čtyři procentní body," uvedl.