Město chce zvýhodnění sdílených aut na parkovištích v historickém centru zavést pilotně na jeden rok od chvíle, kdy se spustí právě v této oblasti první etapa rezidentního parkování, předpoklad je na podzim. Za každé sdílené auto musí majitel pouze zaplatit roční poplatek 100 korun.

"Jsme rádi, že radní projednávaný materiál konečně schválili. Účastnili jsme se konzultací a trvalo to poměrně dlouho. I proto, že rezidentní parkování se v Brně připravuje už léta," uvedl Šimoník. Sdílená auta tak zaparkují zdarma na všech parkovištích v historickém centru, kde se běžně vybírá parkovné pomocí automatu. Naopak je nebude možné odstavit tam, kde je parkoviště opatřeno závorou, což je například u autobusového nádraží u hotelu Grand, a také je nebude možné zdarma nechat v parkovacích domech. "Město bude systém průběžně sledovat a vyhodnocovat a případně podmínky upravovat tak, aby co nejlépe vyhovovaly uživatelům," uvedl Hollan.

Podle Šimoníka i předsedy Asociace českého carsharingu Stanislava Kutáčka opatření může některé lidi pohnout k tomu, že se vlastního auta zbaví, pokud se sdíleným vozem zdarma zaparkují i v centru, kde je v současnosti největší problém. Udává se, že jedno sdílené auto dokáže nahradit až deset vozů v soukromém vlastnictví a vyplatí se těm, kteří najezdí do 10.000 kilometrů za rok. "V Brně je aktuálně zhruba 50 aut, což může ušetřit zhruba 500 parkovacích míst," řekl Kutáček. Brno je podle něj nyní v podpoře sdílení aut nejdál ze všech měst v ČR.

Carsharing se rychle rozvíjí především ve velkých městech ČR, poskytují jej už čtyři společností, jedna z nich provozuje pouze elektromobily. Obvykle si účtují taxu za ujeté kilometry a za čas výpůjčky. Rezervace vozidla funguje přes internet či mobilní aplikace. Počet sdílených aut rychle roste. Zatímco v roce 2010 jich bylo devět a loni 213, tak aktuálně už jich je 344. Všechny společnosti provozují nová auta a průměrné stáří vozového parku se obvykle pohybuje kolem tří let.