Program Erasmus, jehož organizaci v Česku má DZS na starosti, je známý především organizováním zahraničních stipendijních obytů studentů vysokých škol. Od roku 2014 má novou podobu, která do něj zahrnula další programy. Na odborné vzdělávání a přípravu půjdou v celé Evropské unii v letech 2014 až 2020 asi 2,5 miliardy eur (asi 67,7 miliard korun).
V Česku se letos na mezinárodní spolupráci v oblasti odborného vzdělávání z tohoto programu rozdělovalo asi devět milionů eur (cca 243 milionů korun). Tři čtvrtiny z toho byly určeny na zahraniční pobyty žáků i pracovníků. Jejich účastníci nejčastěji vyjížděli do Velké Británie, Německa a Itálie.
Středoškoláci a učni mohli při různě dlouhých pobytech v cizině absolvovat praktickou část nebo se zúčastnit i teoretické výuky. Vedle rozšíření odborných a jazykových dovedností se rozvíjejí i po osobnostní stránce. Jsou samostatnější, spolehlivější, učí se pracovat v týmu, uvedla Petrova. "Tyto měkké dovednosti jsou teď pro zaměstnavatele někdy důležitější než odborné dovednosti," poznamenala. Z profesního rozvoje učitelů prostřednictvím zahraničních pobytů zase po jejich návratu profitují i čeští žáci, kteří se do zahraničí nevydali.
Program rovněž podporuje spolupráci mezi institucemi v rozvoji inovací a sdílení zkušeností. Letos se v Česku uskutečnilo patnáct takových projektů.
Hlavním cílem je modernizace a internacionalizace odborného vzdělávání, což by mělo vést k lepší uplatnitelnosti absolventů na trhu práce. V Česku po větším počtu absolventů odborných škol a jejich vyšší kvalitě volají zaměstnavatelé. Zvyšovat zájem žáků o odborné školy je také snahou ministerstva školství.