Odbory dlouhodobě požadují stanovení nejnižší mzdy pro řidiče jezdící na linkách objednaných a dotovaných kraji. Na začátku června předsednictvo Odborového svazu dopravy odsouhlasilo přípravu stávky za předpokladu, že vláda a kraje s odbory nezahájí do dvou měsíců intenzivní jednání o problému nízkých platů řidičů linkových autobusů.

"Shodli jsme se na tom, že by paní ministryně Marksová měla předložit vládě návrh legislativního řešení tak, abychom garantovali, že bude zajištěno důstojné a spravedlivé odměňování řidičů ve veřejné autobusové dopravě," uvedl Sobotka.

Předseda Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák zdůraznil, že regionální autobusová doprava spadá pod kraje. "Představa někoho, že by to bylo centrálně řízeno, je naivní a nezodpovědná," uvedl. Podle něj se u členů svazu mzdy řidičů pohybují mezi 22.000 a více než 25.000 korun. Jako řešení by spíše doporučoval, aby kraje při vypisování tendrů na zajištění autobusové dopravy využívaly více hodnotících kritérií, a ne pouze nejnižší cenu.

Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče. Odboráři navrhují, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík dnes novinářům řekl, že za minimální mzdu, která by měla být předpisem stanovena, považuje 130 korun na hodinu.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11.000 řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000. Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí činila 26.480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení dosahovala podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22.425 korun.

Protesty řidičů odstartovala loni takzvaná jablonecká výzva, při níž šoféři po celé zemi oblékli kvůli nízkým platům výstražné vesty. Žádali, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Už v minulém roce uváděli, že pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky. Dopravní odboráři naposledy stávkovali v roce 2011.