Informace o státních maturitách, které byly v Česku zavedeny v roce 2011, se do letoška omezovaly na statistiky úspěšnosti v jednotlivých předmětech. Na podporu zveřejnění podrobných informací zažádalo asi 800 dobrovolníků ministerstvo školství o odpovědi u jedné z úloh na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Tímto způsobem získal loni Botlík data o jednom příkladu z matematiky.

Ministerstvo školství žadatelům vyhovělo tím, že nechalo Cermat na webu zveřejnit souhrnné odpovědi u jednotlivých úloh. "Poprvé po šesti ročnících máme informace o výsledcích každé testové úlohy," uvedl dnes Botlík. "Pořád si myslím, že to nestačí. Je potřeba trvat na tom, aby byla zveřejněna úplná anonymizovaná data," doplnil. Jen tak by podle něj bylo možné zjistit například to, v čem jsou chlapci úspěšnější než děvčata, kde nejvíc selhávají studenti odborných škol nebo jak zvládají češtinu maturanti z matematiky.

Ředitel Cermatu ale nesouhlasí ani s tímto způsobem zveřejnění. "Z mého pohledu to není úplně šťastné řešení," poznamenal Zíka. Školský zákon podle něj nedovoluje, aby se podle zákona o svobodném přístupu k informacím zveřejňovala data za "uspořádanou skupinu žáků". Botlík je ale přesvědčen, že informace jen nesmějí vypovídat o konkrétních maturantech.

Podle Zíky se detailní výsledky maturitních testů nezveřejňují ani v zahraničí. Botlík ale z Maďarska dostal jinou odpověď. "Celkové výsledky jednotlivých úloh jsou tam běžně na internetu. A pokud člověk požádá o anonymizovaná primární data, tak je dostane," poznamenal.

O podrobná maturitní data měli zájem i vědci zabývající se pedagogickým výzkumem, uvedl Botlík. Záměrem iniciativy není jen dosáhnout jejich zveřejnění. "Cílem bylo vyvolat na podkladě dat základní diskusi o vzdělávání," upozornil. Je přesvědčen, že české školství potřebuje změnu. "Systém je nastaven na potřeby těch, kteří si budou dělat doktorát. Ten zbytek to velmi rychle přestane bavit," dodal.