Signatáři petice podle Pilaře nejsou jen pedagogové. "Jsou to také rodiče, ale i například starostové. Prostě všichni, kteří s tímto krokem nesouhlasí," řekl ČTK. Pokud by zjednodušené požadavky na znalosti žáků byly zrušeny bez náhrady, mohlo by to podle něj poškodit žáky, kteří se podle tohoto programu vzdělávají. "Byli by zpět v pasti, ze které se dostali. Propadají, permanentně zažívají neúspěch, pak to může mít důsledky i v sociální oblasti, jako je agresivita nebo záškoláctví," řekl.

Kritici této přílohy na druhé straně argumentují, že žáci, kteří se podle ní vzdělávají, mají kvůli omezeným znalostem zejména ve vyšších ročnících problémy s přechodem do běžného programu. Návrh na zrušení přílohy je součástí strategie romské integrace, kterou zpracovalo ministerstvo pro lidská práva vedené Jiřím Dienstbierem. Přípravy na tento krok jsou zahrnuty také v Akčním plánu opatření ke vzdělávání romských dětí, žáků a studentů z dílny ministerstva školství. Proti omezeným osnovám vystupují i některé neziskové organizace.

Náměstek pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc se v dubnu na jedné diskuzi vyjádřil, že zrušení této přílohy je pravděpodobné řešení. Podle jeho dnešního vyjjádření pro ČTK ale ministerstvo v žádném případě neuvažuje o tom, že by se tak stalo bez náhrady. "V současnosti je proto Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s přílohou pro Lehké mentální postižení (LMP) revidován, přičemž by měl být obsah přílohy LMP zohledněn a odborně zapracován do RVP ZV," uvedl. Pilař to hodnotí pozitivně. Nadále by totiž zůstala zachována možnost, aby se potřebné děti podle jejích jednotlivých prvků vzdělávaly.

Pilař rovněž připomněl, že v současných základních školách praktických se neučí jen podle omezených osnov. Děti s hraničními schopnostmi jsou podle něj vzdělávány v běžném programu, který ale na rozdíl od běžné základní školy zvládají díky nižšímu počtu žáků ve třídách.

Česká republika opakovaně čelí kritice kvůli nepřiměřeně vysokému podílu Romů v základních školách praktických, které mají být určeny pouze pro děti s lehkým mentálním postižením. Naposledy na diskriminaci Romů v českém vzdělávacím systému upozornila organizace Amnesty Internatinal. Ministr školství její zprávu odmítl. Za "pomlouvačné kampaně a lživé informace neziskových organizací" byla vyjádření o diskriminaci žáků označena také v petici odborných sdružení, která byla dnes předána ministerstvu.