"Výhoda 3D tisku je v tom, že každý kus může být originál. Každý může dostat svůj rám s ohledem na svou výšku a hmotnost," řekl jednatel bratislavské společnosti Kinazo Design Patrik Paul. Dodal, že 3D tisk umožnil vyrobit rám kola bez nutnosti svařování dílů a že také dává možnost zachovat design i v případě potřeby zvýšení pevnosti kola.

Elektrokolo s hmotností 20 kilogramů včetně motoru a baterie je vyrobeno z hliníku. Určeno je pro závodníky a movitější zájemce pro jízdu v náročném terénu. Bude mnohem nejen dražší než běžné elektrické bicykly, ale cenou se vyrovná i některým novým osobním autům. Maloobchodní cena kola z produkce slovenské firmy dosáhne 20.000 eur (514.000 korun).

"V budoucnu dojde k redukci nákladů na 3D tisk. To se odrazí i v ceně bicyklu," řekl Paul na dotaz ČTK. Roční prodej nového kola odhadl na 100 kusů.

Konceptem horského elektrokola s integrovanou baterií v rámu a vlastním systémem řízení elektroniky prostřednictvím mobilní aplikace se designéři začali zabývat v roce 2011. V současnosti firma pracuje na vytištění rámů, které budou určeny nejen k testování, ale i zákazníkům.

Kinazo Design při výrobě svého bicyklu začal spolupracovat se slovenskou divizí německé automobilky Volkswagen, která ve svém závodě ve Stupavě nedaleko Bratislavy používá 3D tiskárnu na výrobu komponentů pro automobilový průmysl. "Volkswagen Slovakia je jediný výrobce, který vlastní tak velkou tiskárnu, jakou jsme hledali pro koncept našeho bicyklu," řekl Paul.

Stupavský závod Volkswagenu podle vlastního sdělení dokáže jako jeden z mála podniků na světe vytisknout kovový předmět s rozměry do 80x40x50 centimetrů. Zařízení umožňuje vyrábět produkty individuálního charakteru i v malosériové produkci.

Adrian Bobok sva