Pražské jaro si tímto koncertem připomnělo sté výročí narození Bernsteina, jehož účast na Pražském jaru 15. května 1946 bylo jeho prvním evropským vystoupením. V Praze dirigoval tehdy osmadvacetiletý Bernstein na pozvání šéfdirigenta Rafaela Kubelíka dva koncerty České filharmonie. Dnes zazněla stejná síla od Coplanda (EI Salón México) a Barbera (Essay č. 2 op. 17) jako tehdy.

Bernstein byl na Pražském jaru hostem i v roce 1947. Avšak po komunistickém puči v roce 1948 deklaroval, obdobně jako Kubelík, který emigroval na Západ, že se do Československa nevrátí, dokud totalitní režim nepadne. Na festival přijel opět až v roce 1990 a dirigoval Beethovenovu Devátou symfonii. Na podzim téhož roku zemřel.

Program zahájila Coplandova suita z baletu El Salón México, k jehož napsání se inspiroval při návštěvě země ovládané levicovým režimem. Následoval Barberův Esej pro orchestr, který vznikl v roce 1942 ke stému výročí Newyorské filharmonie. Ještě před přestávkou obecenstvo aplaudovalo Bernsteinově hudbě k americkému oscarovému filmovému dramatu On The Waterfront z roku 1954.

Druhá polovina večera patřila Bernsteinovým muzikálovým melodiím. Česká filharmonie s pěvci a pěvkyněmi Celindou Schoenmakerovou, Annou Jane Caseyovou, Damianem Humbleyem, Adrianem der Gregorianem a českým zpěvákem Vojtěchem Dykem zazpívali písně z muzikálů Candide, Vzhůru do města, Kouzelné město, Mše a West Side story. Dyk, který před dvěma lety v Bernsteinově Mši ztvárnil v sérii představení hlavní postavu Celebranta, tuto část večera také moderoval.

Koncert zakončila společně provedená píseň Tonight ze slavného West Side Story, jehož premiéra se uskutečnila v roce 1957, nastudování dosáhlo mnoha set repríz a hraje se nepřetržitě na jevištích celého světa. V roce 1961 pak vznikla filmová podoba oceněná deseti Oscary.