Obraz Šero v pralese je čtvrtým nejdražším v žebříčku českých aukcí. Na devátém místě je autorčin obraz Spící prodaný v roce 2009 za 23,3 milionu korun a v první třicítce jsou ještě díla Sen (16,32 milionu korun) a Zbytek noci (15,84 milionu korun).

Olej na plátně Původ pravdy z roku 1952 je podle odborníků jeden z nejdůležitějších poválečných autorčiných obrazů. Byl mnohokrát publikovaný a vystavovaný, poprvé na samostatné výstavě Toyen v galerii A l ́Etoile scellée (1953), kterou vedl velký ctitel Toyen Charles Estienne.

Z amorfní, zvrásněné červené plochy, zaplněné záhyby a trhlinami se na obraze náhle zpředmětňuje tvar proti sobě plujících zelených ryb, které se dotýkají, téměř jako by se líbaly, přičemž se zdá, že diváka pozorují. Představují jakési náhle oživlé fosilie, které se vynořily z bezčasí.

Toyen v obraze podle textu v katalogu vyhrotila dojem iluze a lability, dokázala vyjádřit vratkost, kdy se dokonce zdá, že spodní část amorfního tvaru by mohla odkazovat na obrysy jejích torz ze surrealistického období roku 1934. Z hlediska poválečného díla Toyen, náleží tento obraz k nejzávažnějším svým výtvarným pojetím i myšlenkovým pozadím.

Obrazy Toyen nejsou jen hity tuzemských aukcí, patří také k nejdráže prodávaným dílům českých výtvarných umělců v zahraničí. Loni k nejdražším bohemikům patřila vedle tvorby Toyen, Františka Kupky a Josefa Šímy také díla Františka Muziky či Františka Foltýna. Loni se na zahraničních aukcích prodaly dva oleje od Toyen z poválečného období, draženy byly v rozmezí ani ne tří týdnů v Londýně a Paříži. Překonaly nakonec více než dvojnásobně horní hranice odhadních cen a prodaly se v přepočtu za zhruba 11,6 a 11 milionů korun.

Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr - artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu. Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy a celé její dílo prostupuje téma erotiky.

V roce 2000 připravila její velkou retrospektivní výstavu Galerie hlavního města Prahy. Navštívilo ji tehdy téměř 70.000 diváků, což je dnes číslo v tuzemském galerijním provozu nevídané. Velká sběratelská hodnota díla Toyen vede i k tomu, že autorka patří mezi ty umělce, kteří jsou v tuzemsku nejčastěji paděláni.

Dnešní aukce nabízela i díla Mikuláše Medka, Jana Preislera či Kamila Lhotáka. Informace o tom, zda a za kolik byly vydraženy, nejsou zatím k dispozici.