Novinkou byla cena za šíření divadelního umění v televizi, kterou od Herecké asociaci dostal televizní režisér František Filip. "Jsem tady omylem, jsou tady samí jevištní mistři a já nevím, co jsem," žertoval při převzetí ceny Filip, který má na svém kontě kolem 600 dramatických, hudebních a zábavních televizních pořadů a 14 seriálů. Za svou tvorbu byl Filip oceněn už dříve, před sedmi lety například převzal Cenu Vladislava Vančury za dlouholetou kultivaci televizní tvorby a podíl na její proměně v umělecké odvětví.

Herecká asociace dnes udělila celkem pět Thálií za celoživotní mistrovství. Vedle Kostky se jejím držitelem stal loutkovodič Hurvínka Bohuslav Šulc za celoživotní loutkářské mistrovství. V operním oboru cenu, jehož podobu před lety navrhl architekt a designér Bořek Šípek, převzal někdejší sólista opery Národního divadla v Praze Miroslav Švejda, v tanečním oboru bývalý člen ostravského baletního souboru a pedagog Richard Böhm a za muzikálové celoživotní mistrovství byl oceněn zpěvák, tanečník a herec Jiří Korn.

"Samozřejmě, že mi to připadá brzo, jenže co my víme, co bude zítra, takže jsem šťastný, že jsem ji dostal a budu se snaži stále dělat a učit se něco nového," řekl po konci ceremonie Korn. Následně připomněl muzikály Drákula a Bídníci, známý pro širokou veřejnost je ale také například z filmové pohádky Honza málem Králem, kde však nemluvil. "Když jsem to natočil, tak jsem byl trošku zklamanej, že jsem ho nemluvil. Přesto musím dnes přiznat, že pan režisér měl svou představu, jak by měl jeho hrdina mluvit a když jsem to nesplnil, tak zvolil někoho jiného," dodal Korn. Jako příklad dnešní kvalitní muzikálové pohádky pak dává film z roku 2014 od Roba Marshalla Čarovný les.

Šestaosmdesátiletý Srnec přišel s nápadem založit Černé divadlo ještě při studiu na vysoké škole. První představení, kde neviditelní herci "čarují" s létajícími předměty a se světlem, začal realizovat v roce 1959 se spolužáky. Průlomový byl pro tehdy ještě poloamatérský soubor divadelníků rok 1962, kdy dostal pozvání na prestižní festival do skotského Edinburghu. Od té doby Srnec vytvořit pět desítek představení a jeho divadlo patří mezi nejvýznamnější vyslance českého umění ve světě.

"Jsem šťastný, že jsem cenu dostal pro naše divadlo, které je české divadlo. Jsem rád, že dostávám já a naše divadlo tuto cenu," řekl při dnešním převzetí ceny Srnec.

Kostka, který v červnu oslaví osmdesát let, v posledních letech účinkuje v Divadle Ungelt, Divadle na Vinohradech nebo ve Východočeském divadle v Pardubicích. První angažmá měl ale v Městských divadlech pražských a dvacet let působil i v Národním divadle. Celý život Kostka spolupracuje i s filmem, rozhlasem a televizí. V prvních filmech hrál už na DAMU, ale definitivně se prosadil snímkem Vyšší princip (1960), kde hrál jednoho z popravených studentů.

Kostka dnes poděkoval všem, kteří si na něj ještě vzpomněli a dali mi hlas. "Ani tomu nevěřím... Když jsem šel k divadlu, dal mi tatínek jednu radu: Petře, nikdy se nesnaž dělat umění, nauč se naše řemeslo, a když se ti jednou nebo dvakrát podaří dotknout toho umění s velkým U, nech to na posouzení ostatním," doplnil.

Dnešní předávání cen provázel od počátku nedostatek času kvůli přímému přenosu ve veřejnoprávních médiích. Již před začátkem nadnesl moderátor Václav Moravec, že tomu, kdo bude mít nejkratší projev, by měl patřit po vzoru amerických Oscarů dar od sponzora. Následně na informace o krátkých projevech reagovali mnozí ocenění, někteří dokonce řekli, že mají dojem, že nesmí mluvit.

Snahu moderátora o co nejkratší výstupy následně zmařil právě oceněný Srnec, který se rozhovořil o svých vzpomínkách. Moravec se ho pak snažil dostat verbálně z pódia.

Herecká asociace na výroční ceny za mimořádné jevištní výkony v roce 2017 nominovala 24 umělců z 16 divadel a společností. Vedle osmi cen v jednotlivých oborech a pěti za celoživotní mistrovství udělila i cenu pro činoherce do 33 let.