"Budu rád, když na to někdo přijde. Možná to téma bude atraktivnější než nějaká opera o pejskovi a kočičce. Je to takové ohledávání. Přiznám se, že už tomu soudobému světu moc nerozumím, tak to zkouším objednávat u různých lidí," řekl ČTK umělecký ředitel Opery ND a dirigent Petr Kofroň.

Dílo vzniklo na objednávku ND 20 let po smrti spisovatele. Podle Kofroně se po roce 1989 divadla soudobým operám vyhýbají, protože se bojí propadu návštěvnosti a tržeb. "Národní divadlo se díky tomu, že mu byla dána Nová scéna, pokusilo každý rok udělat dvě premiéry ze soudobých oper - buď už hotových nebo z objednávek u českých skladatelů," připomněl.

V minulé sezoně ND uvedlo operu Krakatit skladatele Václava Kašlíka na motivy románu Karla Čapka. Režie díla s libretem filmového režiséra Otakara Vávry se ujala Alice Nellis, hudbu nastudoval Kofroň.

Na Nové scéně ND měla premiéru opera Jiřího Kadeřábka Žádný člověk. Její děj pojednává o tragickém osudu sochaře Otakara Švece a jeho posledního díla - Stalinova pomníku na Letné. Dirigentem byl sám autor opery Kadeřábek, režisérkou představení Katharina Schmittová, která společně s dramaturgem Lukášem Jiřičkou napsala libreto.

Skladatele a libretisté soudobých oper se často vracejí k velkým tématům 20. století. Například v roce 2013 se ve Státní opeře v Praze hrála Válka s mloky, kterou na motivy románu Karla Čapka zkomponoval hudební skladatel Vladimír Franz. "Málo libret je o lásce, nenávisti nebo politice obecně. Dnešní doba je patrně nějak vyprázdněná, a tak hledíme do minulosti," podotkl Kofroň.

Válka s mloky při své premiéře vyprodala Státní operu. Nešlo však o zájem o soudobou operu jako spíše o fakt, že v té době byl její autor Franz prezidentským kandidátem. "Zájem o soudobou operu je mnohem menší než o klasickou, když budu realistický, tak o soudobou operu se v Česku zajímá tak sto lidí. U nás byla kontinuita soudobé hudby od roku 1939 do roku 1989 víceméně přerušená a politicky deformovaná. V zahraničí se ten žánr pěstoval a dodnes je automatickou povinností operních domů ho uvádět. Je součástí jejich kulturního života, což u nás bohužel není," řekl Kofroň.

Česká soudobá opera však zaznamenala úspěch v zahraničí. Bavorská státní opera v Mnichově loni v lednu uvedla premiéru opery South Pole (Jižní pól), jejímž autorem je současný skladatel Miroslav Srnka.

O moderní opery se v Česku pokoušejí i jinde než v Národním divadle. Premiéry například nabízí festival Dny nové opery Ostrava. V pražském klubu Roxy letos Orchestr Berg v české premiéře uvedl experimentální video operu Mira Tótha s názvem Tyč.

"Žánr se proměňuje a nikdo přesně neví, co je soudobá opera. Spíše sledujeme úkroky od klasického pojetí opery, je to více kantátové, s videem a nescénickými věcmi, které nejsou moc dějové. Jedná se o mix žánrů. Dnes nikdo neřekne - takhle se píše soudobá opera," konstatoval Kofroň.