Utonulá je podle pořadatelů vrcholné dílo z artificialistického období Štyrského. Namaloval ho během svého několikaletého pobytu v Paříži. "O jak klíčové dílo jde, ukazuje nespočet výstav, na kterých byl obraz prezentován. Za všechny jde například o legendární výstavu Poezie 1932 v pražském Mánesu," uvedl Trnka.

Dílo Toyen z roku 1955 je podle historika umění Karla Srpa zlomové proto, že autorka již překonala počáteční vstup na pařížskou uměleckou scénu, jež po roce 1945 směřovala více k abstrakci než k surrealismu, a začala vytvářet nosné předpoklady pro své vrcholné práce z druhé poloviny 50. let.

V letech 1926 a 1927 přišli Štyrský a Toyen s osobitým uměleckým směrem, který se především omezoval jen na jejich vlastní tvorbu, obdobným Teigeho poetismu. Vyznačoval se silnou lyričností, experimenty s formou a technikami.

LacrimAu Federika Díaze, obří kapka či slza pokrytý zlatem, vznikla pro český pavilon Expo 2010 v Šanghaji. Díaz ve svém díle chtěl propojit lidské slzy, podle něj jednu z mála kapalných látek, s níž se neobchoduje, zlato jako symbol emocí, moci i válek a smutku a čich jako jeden z nejstarších smyslů. Na výstavě byly návštěvníkům při pohledu na kapku snímány reakce a emoce, po jejichž vyhodnocení automatická pipetovací stanice namíchala z různých esencí osobní vůni, kterou si člověk odnesl. LacrimAu se vyvolávala za 3,6 milionu korun.

V novém aukčním rekordu se prodal také vrcholný olej Václava Radimského z roku 1900 nazvaný Chladný les v plném slunečním svitu. Nový majitel za něj zaplatil 10,88 milionu korun, vyvolávací cena byla 4,8 milionu.

Za 3,5 milionu korun se nabízel obraz Jana Baucha Snová krajina, který našel kupce za 4,34 milionu, a zaznamenal tak další autorské maximum v českých aukcích.