"Letos se bude zabývat tématy demokracie v postkomunistických zemích a postavení zemí Visegrádu v Evropské unii. Dotkne se témat uprchlictví, xenofobie či pedofilie," řekl ředitel libeňské scény Michal Lang. Diváci během 11 dní zhlédnou po dvou inscenacích z Polska a Slovenska, další z Maďarska a tři domácí představení. Uvedena bude i jedna z nejkontroverznějších inscenací současnosti - Prokletí režiséra a dramatika Olivera Frljiće z varšavského Teatru Powszechného.

Bosensko-chorvatský divadelník Frljić je jedním z nejvýraznějších představitelů evropského kritického divadla. Jeho inscenace vyvolávají bouřlivé reakce, ať už jde o země bývalé Jugoslávie či Německo, kde často inscenuje. "Prokletí mělo premiéru v únoru ve Varšavě, vyvolalo protesty politiků i národoveckých a náboženských fundamentalistů," uvedl dramaturg přehlídky Jan Jiřík. Autor s využitím textu polského modernisty Stanisława Wyspiańského zkoumal vztah polské společnosti ke katolické církvi.

Prokletí bude v Praze uvedeno 22. října, po představení bude následovat debata s tvůrci včetně režiséra. "Každou zahraniční inscenaci doplní moderované diskuse s odborníky z kulturní i společenské scény," dodal dramaturg.

Festival zahájí inscenace Nora v režii Jana Nebeského s Terezou Dočkalovou v titulní roli. Uvedena bude také inscenace Anna Franková Nového divadla z Nitry, hra Nejsme barbaři! z budapešťského Katona József Színház či Tenkrát v Bratislavě Slovenského komorního divadla z Martina. Polský program doplní Divadelník z lodžského Teatru Stefana Jaracza. Za českou stranu budou uvedeny inscenace hostitelské scény Jak sbalit ženu 2.0 a Dynastie z brněnského Divadla Husa na provázku.

Doprovodný program vznikl ve spolupráci s Institutem dokumentárního filmu. V libeňské synagoze nabídne během víkendu 21. a 22. října dokumentární filmy z Maďarska, Polska a České republiky.