"Panna orleánská je vzácný hudební skvost, který by si příznivci opery rozhodně neměli nechat ujít," uvedl dirigent představení Martin Doubravský. Česká divadla tuto operu příliš často nehrají, naposledy ji uvedlo v roce 2009 plzeňské divadlo. Podle Doubravského je opomíjená neprávem a za nepříliš častým uváděním může být nesnadná inscenační realizace díla.

Opera z roku 1881 vychází z veršované tragédie Friedricha Schillera. Jde o slavný příběh patnáctileté dívky, která v 15. století zvrátila výsledek stoleté války mezi Anglií a Francií, osvobodila svou zem, vzápětí byla vlastním národem zrazena a ve svých 19 letech upálena.

Cílem libereckých divadelníků je to, aby Johanka z Arku nepůsobila jako odtažitá středověká světice, ale živá, současná a silná ženská hrdinka, která se rozhoduje v mezní situaci. "Je to metaforický příběh, kdy si Johanka sama musí projít určitými zkouškami, sama si píše život, sama si klade překážky, protože v tom vidí smysl," uvedla režisérka představení Linda Keprtová. Johanku nakonec podle ní potká něco, co nečekala, a to je láska. "To ji nakonec zahubí," dodala.

Roli Johanky vnímá Alžběta Vomáčková jako velkou výzvu. "Odměnou je ta nádherná hudba, co se zarývá pod kůži. Naprosto jsem této opeře podlehla a zbožňuju ji od začátku až do konce," uvedla mezzosopranistka.

Partnera Johanky, rytíře Lionela, ztvární nový člen libereckého souboru a barytonista Csaba Kotlár. "Je to má první zkušenost s Čajkovského operní úlohou, zpíval jsem jen Oněginovu árii Vy mne pisali. Oněgina mi hudba Panny orleánské hodně připomíná. Lionel je krásné lyrické zpívání s dramatickým výrazem," uvedl Kotlár.

Čajkovského originální verze je velmi dlouhá, a tak bylo nutné v ní škrtat, aby se opera i s přestávkou vešla do tří hodin. Nové představení je pro liberecký soubor náročné i personálně. Sbor má obvykle 25 lidí, v Panně orleánské bude čtyřicetičlenný.