V průběhu restaurování byla objevena jedna neznámá scéna ze začátku filmu. Také proto byly důležité konzultace s žijícími tvůrci - Formanem a Ivanem Passerem, který na Černém Petrovi pracoval jako pomocný režisér. "Tato scéna se do finální podoby filmu nedostala, a tak není ani součástí restaurované verze, ale objeví se mezi bonusovými materiály na připravovaném DVD," podotkla filmová restaurátorka Tereza Frodlová.

Projekt digitalizace Černého Petra vyšel na 700.000 korun. Finančně se na něm podílely NFA a Středočeský kraj. Pro NFA je to už podruhé, co v Benátkách prezentuje restaurovaný film. V roce 2013 to byl Pytel blech Věry Chytilové.

"Černý Petr si zaslouží něco jako znovuobjevení. Způsob Formanova humoru jako projev svobodného ducha nepatří jen do 60. let," uvedl Bregant.

Autenticita snímku, který zobrazuje absurdní rysy československé všednodennosti raných 60. let, stojí na bezprostředních výkonech obsazených neherců. Učně Petra ztvárnil dnes již nežijící Ladislav Jakim, jeho kamaráda Čendu Vladimír Pucholt a Petrova otce Jan Vostrčil. Petrovu známost z koupaliště hraje Pavla Martínková-Novotná.

"Myslím, že dnešní doba je mnohem rychlejší než doba, kdy se film Černý Petr natáčel. Vidím to u malých dětí, protože filmy, na které se dívají, mají úplně jiné tempo. Tenkrát byl život mnohem pomalejší a nevím, jestli třeba ten film nebude pro dnešní diváky trochu zdlouhavý. Ale jako umělecké nahlédnutí do díla Miloše Formana bude jeho uvedení přínosem," řekla ČTK Martínková-Novotná.

Scénář ke tragikomedii považované za československou filmovou klasiku napsali Forman s Jaroslavem Papouškem. Šlo o první spolupráci těchto nastupujících autorů, která později pokračovala úspěšnými snímky Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko.

Cílem restaurování bylo přiblížit se původní podobě filmu, jak jej mohli vidět diváci v roce 1964. Z filmu byly proto digitálně odstraněny známky stárnutí a opotřebení, jeho původní charakteristika však zůstala zachována.

Podobu digitalizování archivních českých filmů byla nedávno předmětem vášnivých sporů. O podobu digitálního restaurování starších českých filmů se archiv několik let pře s aktivními filmaři, především Asociací českých kameramanů. Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) proto letos složil expertní skupinu, která má definovat a doporučit optimální postup při digitalizaci.