"Nevím, které řešení je lepší, ale chci, aby Česká filharmonie v této otázce našla společnou řeč se svým zřizovatelem, ministerstvem kultury. Hlavním problémem filharmonie byly od devadesátých let změny strategie, tomu se snažíme vyhnout," řekl Mareček.

Kandidáty na nového šéfdirigenta ČF již má. O jejich výběru mimo jiné rozhodovalo, který z dirigentů přijímaných orchestrem bude nejlépe fungovat směrem k abonentnímu publiku, nahrávacím společnostem, zahraničním pořadatelům a i k ministerstvu kultury. Mezi vybranými jsou domácí i zahraniční dirigenti. ČF však nebude sdělovat, v jakém pořadí je osloví, ani nebude v nejbližších dvou měsících komentovat žádná jména.

Nejvýznamnější český symfonický orchestr nemá ve svých řadách cizince. Mareček míní, že zahraniční šéfdirigent by neovlivnil českou tradici ČF. Upozornil, že v Německu působí v čele velkých orchestrů pouze jeden německý dirigent Christian Thielemann, který vede Saský státní orchestr Drážďany. "A nikdo neřeší, jestli Beethovena řídí Němec nebo Ital," prohlásil Mareček.

V České republice se podle Marečka někdy objevují názory, že český orchestr by měl řídit tuzemský dirigent. Ovšem Charles Mackerras, britský odborník na český repertoár a žák Václava Talicha, nebo jeho krajan John Eliot Gardiner, laureát ceny Classic Prague Awards za propagaci české hudby v zahraničí, dokazují, že je možné se otevřít světu. "Českou tradici by měl držet orchestr tím, že v něm budou čeští hudebníci," podotkl Mareček.

V České filharmonii, výkladní skříni tuzemské klasické hudby, od roku 1989 působili tři zahraniční šéfdirigenti. Prvním cizincem v jejím čele se v letech 1993 až 1996 stal německý dirigent Gerd Albrecht, po něm ČF vedl do roku 2003 ruský dirigent a klavírní virtuos s islandským a švýcarským občanstvím Vladimir Ashkenazy. V letech 2009 až 2011 u ČF působil izraelský dirigent Elijahu Inbal.

Albrechtovo angažmá provázely problémy v komunikaci s orchestrem. Dirigent odcházel z Prahy za mimořádné pozornosti médií a s pověstí kontroverzní osoby. Jeho činnost v čele orchestru hudebníky v 90. letech rozdělila na dva tábory. Když v roce 1996 Albrecht končil, tvrdil, že musel Prahu jako Němec opustit z politických důvodů. V německém tisku se tehdy podle něj psalo, že český orchestr "vyhnal" německého dirigenta.

"Albrecht nebyl Čech ani hvězda světové velikosti, Ashkenazy pomohl filharmonii na spoustu pódií, ale jeho práce trpěla tím, že byl především klavírista a nebyl šéfdirigentem pro každodenní práci. Inbal měl být silným šéfdirigentem, ale také nebyl mezinárodní hvězdou ani znalcem české hudby," zhodnotil zahraniční šéfdirigenty Mareček.

Příspěvková organizace ministerstva kultury ČF bude v nové sezoně hospodařit s rozpočtem přibližně 308 milionů korun. Od ministerstva obdrží 156 milionu korun.