"Vedení firmy Autostrade per l'Italia musí nejprve odstoupit," napsal na faceboku ministr dopravy Danilo Toninelli. "Autostrade per l'Italia nebyla schopna dostát svým závazkům, ketré vyplývají ze smlouvy o provozování této infrastruktury," řekl Toninelli v televizi RAI 1. Uvedl také, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může činit až 150 milionů eur.

Most "se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože nebyla provedena jeho údržba", myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, který je zároveň předsedou vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). "Ti, kteří nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to Autostrade per l'Italia," uvedl Di Maio. "Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a že jeho pádu nic nenasvědčovalo," dodal.

"(Společnost) Autostrade měla provést údržbu, ale neučinila tak. Vybírala jedno z nejdražších mýtných v Evropě a platila jedny z nejnižších daní, a navíc v Lucembursku. Společnost musí přijít o koncesi a zaplatit pokutu. Pokud se soukromý subjekt nedokáže postarat o dálnice, postará se o ně stát," uvedl Di Maio.

Jeho strana se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k "pohádce pro děti", dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Další vicepremiér a předseda euroskeptické Ligy a ministr vnitra v jedné osobě Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu, a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie.

"Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého názoru to samozřejmě důležitější není," konstatoval ministr vnitra.

Zpravodajský server BBC upozornil, že zatímco v roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).

Zřícení dálničního mostu si vyžádalo nejméně 42 mrtvých, uvedl janovský prokurátor Francesco Cozzi. Podle předchozí bilance janovské prefektury je 12 ze 16 zraněných v kritickém stavu. Z výšky 45 metrů spolu s dálničním úsekem spadlo asi 35 osobních aut a tři kamiony. Příčina neštěstí se vyšetřuje. Na místě nyní odstraňují sutiny a hledají přeživší čtyři stovky hasičů.