"Vysocí představitelé české vlády i český prezident se loni vyjadřovali xenofobně na adresu uprchlíků a migrantů. Během předvolební kampaně ministr vnitra prezentoval jako úspěch restriktivní politiku, která vedla k tomu, že uprchlíci se vyhnuli České republice," uvádí AI ve své nejnovější zprávě o stavu lidských práv ve světě, politiky za tyto postoje kritizuje.

"Mám k tomu jediné vyjádření: Díky opatřením, jež jsem ve vládě a na ministerstvu vnitra prosadil, byla ČR uchráněna od významnější migrační vlny. Jakékoliv kritické komentáře jakýchkoliv aktivistů na tom nic nezmění," napsal Chovanec ČTK v textové zprávě.

Kritiku Zemana od AI odmítl Ovčáček. "Jde o bezvýznamný blábol," uvedl na dotaz ČTK.

"Poslední roky byly pro lidská práva v Česku skutečně krušné. Doufám, že v příštích letech se podaří situaci změnit zase k lepšímu, jako ministr pro lidská práva k tomu chci osobně přispět," vzkázal ČTK bez dalších podrobností ministr spravedlnosti v demisi Pelikán, pod nějž nyní lidskoprávní problematika spadá.

Kromě odmítavého postoje ČR k přijímání běženců AI kritizuje i podle ní nerovný přístup romských dětí ke vzdělání v Česku, zdlouhavý proces v kauze romského památníku v Letech na Písecku a český vývoz zbraní do zemí, kde mohou být použity při činech porušujících lidská práva.

Ministerstvo školství dnes ve svém vyjádření uvedlo, že ČR pro podporu rovného přístupu ke vzdělávání činí řadu opatření. Situace je podle něj složitější v sociálně vyloučených lokalitách, kde na zlepšení musí spolupracovat víc resortů.

Úřad připomněl, že od září 2016 platí novela školského zákona, která pro znevýhodněné žáky zavedla podpůrná opatření financovaná státem tak, aby se mohli vzdělávat v běžných školách. Ke zlepšení úspěšnosti romských dětí ve školách by podle úřadu mělo přispět mimo jiné i povinné předškolní vzdělávání pětiletých nebo sledování dat o vzdělávání Romů.

"Jde o první kroky v procesu, který podle všech odborných poznatků, bude trvat roky. A zejména u skupiny romských žáků půjde o proces, pro jehož úspěšnost nestačí jen legislativní, organizační a pedagogická opatření," uvedlo ministerstvo. Připomnělo, že podle Rady OSN i Výboru ministrů Rady Evropy loni ČR dosáhla ve společném vzdělávání i u romských žáků pokroku.