Policisté zvyšují počty kontrol, více se zaměřují na prevenci a na srpen připravují dopravně bezpečnostní spoty v rádiích i plakáty proti alkoholu za volantem. Za posledních pět let obětí na životech ubývalo, letos ale policisté zaznamenali výrazný nárůst, řekl Toman.

"Červen patřil k nejtragičtějším měsícům za poslední roky. Nehod bylo 316 a 11 lidí zemřelo. Naopak v březnu nezemřel žádný člověk," uvedla policejní mluvčí Pavla Burešová. V červenci už zemřelo na silnicích šest lidí, loni za celý červenec čtyři. Vzhledem k tomu, že minulý rok bylo usmrceno na vozovkách v kraji 42 lidí a letos už je jich 34, tak jich podle policistů bude zřejmě za celý rok více.

Za pololetí mají policisté v kraji v evidenci 1712 nehod, meziročně o osm procent více. "Počet těžce zraněných byl 36, meziročně o 19 menší," uvedla Burešová. Alkohol byl zjištěn u 142 účastníků nehod, za prvních šest loňských měsíců u 147, v 61 procentech byla naměřená hodnota 1,5 promile a více. Kromě počtu těžce zraněných a alkoholu poklesly také hmotné škody, a to o 12 procent na 116 milionů Kč.

"Nejčastější příčinou, u téměř poloviny nehod, byl nesprávný způsob jízdy, ve 403 případech nepřiměřená rychlost a 212 nehod bylo zaviněno nedáním přednosti v jízdě," řekla Burešová. Téměř 60 procent nehod se stalo v obcích. Nejvíce bourali řidiči v pátek, kdy také zemřelo nejvíce lidí, celkem osm, nejméně nehod bylo v neděli. Nejvíce, v 500 případech, se bouralo v Plzni. Únava zavinila 33 nehod.

"Pokračujeme v maximálním nasazení sil a prostředků zejména dopravní, ale i pořádkové policie k tomu, abychom byli v silničním provozu vidět, abychom ho mohli ovlivňovat," řekl Toman. Policie za pololetí uspořádala téměř 90 bezpečnostních akcí.

Největším problémem u řidičů je podle Tomana nevěnování se řízení, agresivita a spěch. "Alkohol je dlouhodobý problém a i když je statisticky mírný pokles, je to číslo hrozivé, hlavně u řidičů s 1,5 promile a více," řekl. Doporučil, aby autoškoly zajišťovaly, zejména pro čerstvé řidiče, návazné jízdy zručnosti, tedy aby se naučili jezdit například po vlhkých a namrzlých silnicích. V kraji není problém s motorkáři, ale s cyklisty a s chodci, na něž se policisté více zaměřují.