Podle NSS úřady nevěnovaly dostatečnou pozornost tomu, zda jsou splněny věechny zákonem stanovené předpoklady pro udělení výjimky. Jde zejména o to, zda pro navržený zásah do biotopů existovala nějaká alternativa. "Ani jedno z napadených rozhodnutí se totiž nezabývalo možnou existencí jiného uspokojivého řešení, a tudíž nezkoumalo jednu ze základních podmínek pro udělení výjimky," stojí v rozhodnutí NSS.

Chyboval také Městský soud v Praze, který se nevypořádal se všemi námitkami aktivistů obsaženými v žalobě. Například šlo o výhradu, že se nemohli seznámit s některými písemnostmi.

Už minulý týden NSS nařídil ministerstvu, aby se znovu zabývalo výjimkou z ochrany česneku hranatého a 39 druhů hmyzu, ptáků, obojživelníků a savců, třeba plšíka lískového a vydry říční. Tehdy soud vyhověl kasační stížnosti Dětí Země, v případě čtyř druhů ptáků podal úspěšnou stížnost spolek Přátelé Slavíkových ostrovů.

Předseda Dětí Země Miroslav Patrik ČTK minulý týden řekl, že nyní je nutné přerušit územní řízení a vyčkat na nové rozhodnutí ministerstva. O výjimky původně požádalo Ředitelství vodních cest ČR. Po Krajském úřadu Pardubického kraje se kladně vyjádřilo i ministerstvo životního prostředí. Následovaly neúspěšné žaloby aktivistů k Městskému soudu v Praze.

Proti stavbě kanálu souvisejícího s plavebním stupněm u Přelouče ekologové dlouhodobě protestují. Územní rozhodnutí vydané stavebním úřadem v Přelouči letos v únoru poněkolikáté zrušil krajský úřad. Nové územní rozhodnutí ovšem nelze bez nové výjimky vydat.

Plavební stupeň Přelouč je součástí dlouhodobých plánů splavnění Labe. Tříkilometrový kanál přes Slavíkovy ostrovy by obešel přeloučský jez. V plánu je také plavební komora s vraty, dále nová přemostění a přeložky silnic. Slavíkovy ostrovy se však nejspíš do konce roku dostanou kvůli výskytu modrásků na seznam evropsky významných lokalit, což může snahy o splavnění Labe do Pardubic významně zkomplikovat.

Koncepce vodní dopravy na Labi předpokládá zlepšení plavebních podmínek pro nákladní a osobní dopravu na 247 kilometrech toku od Pardubic ke státní hranici. Kromě plavebního kanálu u Přelouče se počítá s přístavem Pardubice a jezem u Děčína. MŽP koncem září zaslalo ministerstvu dopravy 17 podmínek, které mají být s ohledem na životní prostředí podrobně vyhodnoceny. Připomínky mělo 24 státních institucí a spolek Děti Země.

Podle dnešního sdělení Dětí Země se musejí vyhodnotit vlivy výstavby jezu u Děčína i bez něho a vlivy staveb na území, jako je kanál u Přelouče. Důležité také je, že se budou vyhodnocovat i přeshraniční vlivy koncepce, zvláště na německý úsek Labe, u kterého se negativní vlivy očekávají. Děti Země upozorňují, že plánované vodní stavby zabírají mnoho chráněných území a cenné zemědělské a lesní půdy, ovlivňují podzemní vody a říční nivy a zasahují do krajinného rázu. "Koncepce je pro nás jen skrytým nástrojem stavební lobby utratit miliardy korun veřejných prostředků bez ekonomického a dopravního efektu," uvedl Patrik.

Po předložení samotné vodní koncepce a jejího vyhodnocení na životní prostředí se k oběma materiálům bude moci opět vyjádřit veřejnost. MŽP má souhlasné stanovisko vydat v prosinci 2015.