Praha nemá s EMS smlouvu na podporu systému opencard a neplatí za licence. Firma proto podala žaloby jak na magistrát, tak na dopravní podnik. Spory se táhnou už řadu měsíců.

Žalobou, jejíž projednávání začne podle justiční aplikace Infosoud 21. října, se EMS domáhá vydání bezdůvodného obohacení. Podle ní dopravní podnik ke konci loňského března neoprávněně užíval příslušný software u 250.999 čipových karet.

Firma uvádí, že majetková práva k softwaru opencard získala k 1. lednu 2013 od společnosti Haguess. Připomněla, že dopravní podnik užívá software "nainstalovaný na serverech, pracovních stanicích a nahraný na elektronických čipových kartách opencard", a dále využívá aplikační software v terminálech a čtečkách karet. Rozsah licence prý DPP vyčerpal v srpnu 2011, a přesto v užívání karet pokračuje. "Žalobce (EMS) opakovaně vyzýval žalovaného (DPP) ... k dokoupení potřebných licencí," uvedla v dokumentu firma.

Doplnila, že vedle částky 25 milionů korun bude samostatně nebo pozdějším rozšířením žaloby žádat i úroky z prodlení. Dalších 43 milionů se EMS domáhá po dopravním podniku u Obvodního soudu pro Prahu 9, a to za licence a poskytnuté služby v období let 2011 a 2012. Soud původně na tuto částku vydal platební rozkaz, dopravní podnik jej však rozporoval, a soud tak bude muset žalobu projednat veřejně.

Pražský městský soud se pak zabývá žalobou EMS na Prahu, po níž firma rovněž požaduje 43 milionů korun. Vedení města tvrzení o neoprávněném obohacení odmítá. Projednávání sporu bude pokračovat v září.

Dřívější audit ukázal, že karta opencard, která stála přes 1,74 miliardy, je pro město nevýhodná a předražená. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) několikrát řekla, že město už vlastníkovi nezaplatí ani korunu.

Elektronická karta opencard, která pochází z éry exprimátora Pavla Béma (ODS), měla mít původně mnoho funkcí, nakonec ale slouží jen především jako průkaz s předplatným pro MHD. Jako tramvajenku ji využívá zhruba 1,2 milionu lidí.