"Při interpretaci zákona o svobodném přístupu k informacím je třeba zvolit ústavně konformní výklad. Je-li tedy k dispozici více výkladů, je třeba volit takový, který je příznivější pro realizaci práva na informace," uvedla soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková. Justice podle ní také nesmí vytvářet svým rozhodováním další procedurální překážky v přístupu k informacím.

"Závěry ÚS mají dopad nejenom na tento náš případ, ale mohou mít dopad i na desítky dalších případů, kde povinný subjekt činí všechno proto, aby informace v rozporu se zákonem, v rozporu s ústavou, neposkytl," řekl novinářům advokát Seznamu Stanislav Kadečka. Přítomní zástupci Chapsu vyjádření neposkytli.

Firma Chaps z pověření ministerstva dopravy dlouhodobě vede celostátní informační systém o jízdních řádech. V roce 2011 Seznam podal na základě informačního zákona žádost o kompletní a aktualizovaná zdrojová data ve formátu, který by umožnil strojové zpracování. Chaps nevyhověl ani poté, co Krajský soud v Brně rozhodl, že se na firmu v rozsahu jízdních řádů vztahuje povinnost poskytovat informace.

Spor pak znovu pokračoval před krajským soudem, který uložil Chapsu, aby vyřídil žádost do 15 dnů. Loni v listopadu ale zasáhl Nejvyšší správní soud a žalobu odmítl kvůli tomu, že Seznam údajně nevyčerpal všechny procesní prostředky obrany. Podle NSS totiž musí žadatel ve třicetidenní lhůtě podat nejprve stížnost na postup při vyřizování žádosti a teprve poté se může obrátit na soud se žalobou proti nečinnosti správního orgánu. Podle ÚS je takový výklad nesprávný, protože ze dvou možných interpretací zákona volí tu, která je méně příznivá pro žadatele o informace. Nejvyšší správní soud musí rozhodnout znovu, zároveň se dnešním nálezem obnovila vykonatelnost rozsudku krajského soudu. Stále je však možné, že Chaps data nakonec znovu odmítne poskytnout, čímž začne další kolo sporů.

Seznamu se v mezičase podařilo najít způsob, jak strojově přečíst data, která Chaps jako monopolní správce údajů dává k dispozici alespoň v podobě excelových tabulek. Internetová jednička českého trhu tak mohla v dubnu spustit vyhledávání v jízdních řádech. Monopol Chapsu by měl fakticky skončit letos v září, kdy začne platit vyhláška ministerstva dopravy, která data od dopravců poskytne komukoliv, kdo o ně požádá.

Původní informační spor má podle Kadečky přesto stále pro Seznam velký význam. Aktuální způsob čtení dat z tabulek je prý mimořádně technicky, finančně i personálně náročný. Kompletní zdrojová data od Chapsu by naopak znamenala jednoduchý přístup k informacím, uvedl Kadečka. Není si prý jistý ani tím, jak bude Chaps reagovat na novou vyhlášku.