Příběhy o falešných odběratelích mají mnoho společných znaků. Odběratelé, za něž se podvodníci vydávají, mají u úvěrové pojišťovny obvykle dobrý rating, sídlí ve Francii, Velké Británii či Itálii a s daným dodavatelem v Česku nikdy předtím nespolupracovali.

Komunikace se uskutečňuje zpravidla elektronicky tak, že emailová adresa je jen nepatrně pozměněna od originální adresy odběratele. Po dodání zboží veškerá komunikace končí. Skutečný odběratel odmítá zaplatit dluh, protože si žádné zboží neobjednal a ani neodebral. V mnoha případech už padla trestní oznámení, a to buď ze strany odběratele či dodavatele.

"Nejpropracovanější byl podvod jménem odběratele z Francie. Objednávka byla na hlavičkovém papíře, měla razítko i podpis a nic nenasvědčovalo tomu, že by byla falešná. Klientovi v roli dodavatele jsme udělili pojistný limit na domnělého odběratele, protože tato firma byla dobře hodnocena. Následovala dodávka a převzetí zboží. Pak se ale zjistilo, že námi hodnocená společnost o žádném obchodu nemá ani ponětí," uvedl manažer Euler Hermes v ČR Luděk Obadal.

Euler Hermes je světovým lídrem v pojištění pohledávek s více než 52.000 klienty a zastoupením ve více než 50 zemích. Společnost je členem skupiny Allianz. Specializuje se na pojištění komerčních rizik krátkodobých dodavatelských úvěrů proti neplacení ze strany odběratele. V České republice působí 19 let.