"Dnes jsme vydali rozhodnutí o zkušebním provozu s cestujícími. Rozhodnutí platí pro dvě ostravské tramvaje inventárních čísel 1701 a 1704, přičemž každá z nich musí s cestujícími najet 20.000 kilometrů. Zkušební provoz je povolen do 31. října," řekl Novák.

DPO si u společnosti Stadler objednal 40 těchto tramvají. Jedna stojí zhruba 28,5 milionu korun, celková hodnota zakázky je tak přes miliardu korun. Stadler tramvaje vyrábí v Polsku a podle dřívějších informací by jich do konce letošního roku mělo být v Ostravě 26.

Tramvaj může najednou přepravovat téměř 190 cestujících. Podnik chce tyto vozy nasazovat především na nejvytíženějších linkách. Tramvaj je plně klimatizovaná, včetně kabiny řidiče. Je vybavena kamerovým systém, USB konektory i moderními sedadly. Má několik bezpečnostních prvků, které chrání řidiče, ale také třeba chodce při sražení.

Vyvinuta byla speciálně pro Ostravu. Tramvaje nejprve musely jezdit se zátěží, ale bez cestujících. Při zkušebních jízdách se ukázalo, že několika místy tramvaj neprojede. Důvodem byl fakt, že některé zastávky nevyhovovaly normám, a musely se proto upravit.

mtk dr