V prvním měsících roku převezly proti předchozím rokům nákladní vlaky především více dřeva. Dopravci si museli kvůli přeplněným kapacitám a nedostatečným skladovacím prostorům pronajímat nové vozy. Příčinou je zejména kůrovcová kalamita v lesích. Vedle dřeva je podle sdružení nejvíce patrný růst přepravy u rafinérských produktů včetně leteckého paliva.

Za klíčové důvody posilování nákladní dopravy na železnici označil výkonný ředitel Žesnad.cz Oldřich Sládek kvalitnější využívání vozidlových kapacit. Pro používání vlaků podle něj hovoří i ekonomické a ekologické aspekty a zároveň přetíženost silničních kapacit a nedostatku řidičů.

Podle sdružení se zvyšují především přepravy zboží na delší vzdálenosti. Méně se tak jezdí po regionálních lokálních tratích, více naopak na velkých železničních koridorech. To je podle Sládka pro dopravce pozitivní trend.

Na rozdíl od kamionové dopravy na železnici převládá mezinárodní přeprava zboží. Ta se na celkových statistikách podílí téměř 58,8 procenta. Přes posílení přepravy jiných komodit je podle Sládka železniční doprava nadále závislá především na automobilovém průmyslu, což podle něj může do budoucna vyvolat nejistou situaci na trhu.