"K dnešnímu dni je tady na tom úseku odpracováno zhruba 65 procent prací, které měly proběhnout," řekl Rýdl. Odstoupení od smlouvy s dodavatelem je jednou z variant dalšího postupu. "Netvrdím, že se to stane," podotkl mluvčí. Společnost Geosan Group podle něj požádala generálního ředitele ŘSD o naléhavé jednání. "Předpokládám, že přijdou s návrhem harmonogramu, který dotáhne ztrátu," uvedl. Při obnově D1 mezi Prahou a Brnem zatím ŘSD s žádným dodavatelem smlouvu během stavby neukončilo.

Opravy 13,6 kilometru dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly 15. března. Pracuje na nich sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební společnosti Geosan Group. Jde o nejdelší rekonstruovaný úsek dálnice mezi Prahou a Brnem.

Výrobní ředitel firmy Geosan Group Kamil Vykydal na dotaz ČTK za sdružení sdělil, že na D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem probíhají veškeré práce, které lze provádět. Pozastavení dalších, jež se týkají kanalizace ve více než pěti kilometrech středového pásu, podle něj nezpůsobilo pochybení zhotovitele. Uvedl, že tyto práce stojí od 12. června a že budou pokračovat po schválení nového řešení. "Pozastavení prací výrazně ovlivňuje konečný termín dokončení, který je po splnění určitých podmínek, dle našeho názoru, stále splnitelný," uvedl Vykydal.

Práce mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem pokračují, dnes se tam konal pátý kontrolní den. ŘSD jako investor podle Rýdla stav stavby sleduje denně. Ke zvýšení tempa, počtu pracovníků a techniky zatím stavaře vyzývalo marně, dodal mluvčí.

"Tyto kroky jednoznačně se ukazují jako nedostatečné, to znamená, saháme po dalších nástrojích," řekl Rýdl. Uvedl, že ředitelství už jedná s bankami o stažení záruky, kterou tam dodavatelské firmy povinně složily. Připravuje také smluvní pokuty.

D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou byla kvůli rekonstrukci rozdělena na 21 úseků. Od roku 2013 byly dokončeny opravy devíti z nich, na dalších pěti stavaři pracují. "Ostatní úseky jsou v pořádku," řekl Rýdl. Předpokládá, že v termínu skončí i oprava dříve zpožděného úseku Velké Meziříčí - Lhotka, kde ŘSD také stavařům vyměřilo pokuty.

Modernizace dálnice D1 měla skončit v roce 2020, práce se protáhnou o rok. ŘSD podle mluvčího dělá všechno pro to, aby rok 2021 byl konečným.