Nákladní dopravu na silnici táhne podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře vnitrostátní doprava již několik let. Potvrzují to i statistiky ministerstva za první tři měsíce roku 2017, kdy v rámci Česka bylo kamiony převezeno 78.306 tisíc tun zboží, což je meziročně o 14,1 procenta více. Podle sdružení je tento trend způsoben především pokračujícím růstem spotřeby obyvatel, která vyžaduje masivní vnitrostátní distribuci zboží, zejména stavebních materiálů a také dřeva.

Mezinárodní přeprava zboží na silnici naopak poklesla na 9205 tisíců tun, což je o více než 15 procent méně než za stejné období v loňském roce. U mezistátní přepravy je podle Hromíře pokles soustavný, oproti prvnímu čtvrtletí v roce 2015 se totiž mezinárodní přeprava snížila dokonce o 42,1 procenta.

Čeští dopravci proto dále ztrácí své pozice a konkurenceschopnost v evropské dopravě. Podle sdružení je tento trend způsoben především nedostatkem řidičů, kteří kvůli volnému času preferují vnitrostátní dopravu a část dopravců kvůli nedostatečnému využití dokonce zužuje svůj vozový park. Mezi další faktory, které negativně ovlivňují mezinárodní přepravu tuzemských dopravních firem, patří podle Hromíře silná konkurence dopravců z východních zemí EU, zejména pak polských, a rovněž protekcionistická opatření některých západoevropských zemí.

Kamionová doprava je v současnosti jedním z kontroverzních témat Evropské unie. Čeští dopravci se obávají, že nákladní doprava bude začleněna do pravidel o vysílání pracovníků do zahraničí, která by zajišťovala šoférům minimální mzdu na úrovni hostitelského státu. Unijní orgány proto v současné době řeší možné vyčlenění kamionové dopravy do samostatného balíku, které mimo jiné prosazuje i Česká republika.

sip mal