Prokurátoři mimo jiné zkoumají, zda čelní představitelé Volkswagenu včas informovali investory o velikosti případných pokut, kterým automobilka čelila kvůli podvádění při testech emisí ve Spojených státech. Vyšetřování má zjistit, kdy si výkonný management firmy poprvé uvědomil skutečnosti spojené s emisními podvody a kdy o potenciálních finančních škodách informoval investory. Německé zákony o cenných papírech vyžadují, aby firmy zveřejňovaly všechny citlivé zprávy s dopadem na trh včas.

Mezi vyšetřovanými je Hans Dieter Pötsch, který byl v době vypuknutí skandálu finančním ředitelem Volkswagenu, a šéf hlavní značky Volkswagen Herbert Diess. Automobilka jakékoli pochybení svých manažerů odmítá. Jak vyplývá ze spisu předloženého v únoru soudu v Braunschweigu, čtyři dny předtím, než úřady v USA podvody s emisemi zveřejnily, Pötsch potenciální pokutu odhadl na 150 milionů eur.

Začátkem loňského roku americká vláda s Volkswagenem uzavřela dohodu ohledně urovnání emisního skandálu, v jejímž rámci automobilka souhlasila se zaplacením částky 4,3 miliardy dolarů (zhruba 94 miliard Kč). Celkové náklady automobilky na řešení emisního skandálu jsou ale mnohem vyšší. Kromě pokut zahrnují rovněž výdaje na svolávání automobilů k úpravě či odškodné pro majitele a prodejce vozů. Volkswagen si už na řešení skandálu dal stranou 25,8 miliardy eur (662 miliard Kč).

Prokuratura navíc ve středu vyměřila koncernu kvůli podvodu s emisemi pokutu jednu miliardu eur (25,7 miliardy Kč). Volkswagen uvedl, že pokutu přijímá, a přiznává se tak ke své zodpovědnosti. Podle agentury Reuters jde o jednu z nejvyšších pokut, jakou kdy německé úřady některému podniku vyměřily.