"Za tuto mzdu řidiči kamionů ve skutečnosti ovšem nepracují a ani si neumím představit, že by mohli za tak nízkých platových podmínek vůbec nastoupit," vysvětlil Kratochvíl, proč by vláda měla co nejdříve jednat s dopravci o zaručené mzdě pro řidiče v nákladní dopravě.

Stávající systém podle něho umožňuje dopravním firmám, aby zaměstnancům legálně vyplácely jen část platu a zbytek jim dávaly odděleně, tzv. na ruku. Podle Kratochvíla takový systém vyhovuje například řidičům, kteří se potýkají s osobním bankrotem a exekucemi, čehož využívají někteří dopravci. "Díky tomu pak získávají neférovou výhodu v tendrech," dodal šéf ICOM transport s tím, že zaměstnanci s dluhy nebo cizinci nemají motivaci v Česku odvádět daně.

Koncern Icom transport vloni zvýšil svůj obrat o 11,4 procenta na 3,9 miliardy korun. Uskupení, které patří mezi významné tuzemské dopravce, vykázalo za minulý rok konsolidovaný zisk před zdaněním 142 milionů korun. Kromě mateřské společnosti Icom transport sídlící v Jihlavě do koncernu patří ČSAD Benešov, ČSAD Jindřichův Hradec, ČSAD Slaný, ČSAD Ústí nad Orlicí, firmy Trado Mad a Trado Bus a další dvě firmy zaměřené na servisní služby spojené s dopravou. V součtu v nich pracuje 1800 lidí, řidičů autobusů z nich je 1080. Dalších 320 pracovníků řídí kamiony.

Vládní nařízení o minimální mzdě pro šoféry autobusů začalo platit na začátku loňského roku. Minimální mzda řidičů autobusů se tehdy zvýšila zhruba o třetinu ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšily se i další příplatky. Letos se zaručená mzda pro šoféry autobusů zvýšila na 108,40 korun hrubého na hodinu.

O mzdách šoférů kamionů se dlouhodobě jedná také na poli Evropské unie. Západoevropské státy žádají přijetí evropské směrnice o vysílání pracovníků, podle které by zaměstnanci vyslaní svým podnikem do zahraničí museli mít mzdu alespoň na úrovni minimální mzdy hostitelské země. To by podle odborníků i podnikatelů mohlo negativně ovlivnit českou konkurenceschopnost v Evropě. Česká vláda proto usiluje o vyjmutí dopravy z působnosti směrnice. V České republice je přitom v současnosti zaměstnáno zhruba 120.000 profesionálních řidičů.