Informace přišla ze svazu Unsa jen několik hodin předtím, než má předseda vlády vystoupit s oficiálním prohlášením k této záležitosti. Potvrzuje zprávu, kterou v pondělí přinesl list Les Echos.

Dluh SNCF je vyšší, než Francie každoročně vynakládá na obranu. Převzetí části dluhu se má podle šéfa zmíněné odborové organizace Rogera Dillensegera uskutečnit ve dvou etapách. V první fázi stát v roce 2020 převezme 25 miliard eur, dalších deset miliard eur bude následovat v roce 2022. Slib podle Dillensegera potvrzuje, že v jednáních s vládou dochází k pokroku.

Stávka na železnici sužuje Francii od začátku dubna. Železničáři, kterých SNCF zaměstnává na 150.000, protestují proti drážní reformě. Ta má snížit vysoké náklady na provoz a zrušit zaměstnanecké výsady. Protestující vždy na dva dny zastaví práci a v dalších třech dnech opět pracují. V tomto režimu hodlají pokračovat do konce června.

Na protest se ve Francii nahlíží jako na test odhodlání vlády prezidenta Emmanuela Macrona prosadit reformy v celé zemi. Podle průzkumů se reformní plán vlády těší podpoře veřejnosti, která se stávkou železničářů nesouhlasí. Tento týden se stávkovalo ve středu a ve čtvrtek. Ve čtvrtek kolem poledne se podle webových stránek SNCF stávky účastnilo necelých 15 procent železničářů.

Převzetí dluhu státem by podle Reuters mohlo vést k tomu, že se některé odborové organizace ze stávky stáhnou. Vláda uvedla, že takový krok sice zvýší zadlužení veřejného sektoru, ale nic nemění na jejím odhodlání udržet rozpočtový schodek pod třemi procenty hrubého domácího produktu (HDP), jak požadují evropská pravidla.

Letos vláda počítá se schodkem 2,6 procenta HDP. EU s Francií vede devět let trvající řízení kvůli jejímu nadměrnému rozpočtovému deficitu.