I díky moderním vozům nabízejícím větší pohodlí počet přepravených cestujících v hradecké MHD loni vzrostl téměř o čtyři miliony na 36,5 milionu. "Růst přišel po pěti letech předchozího poklesu," řekl Abraham. Poznamenal, že vyššímu zájmu o MHD v Hradci pomáhá deštivé a špatné počasí, protože při pěkném počasí mnoho lidí zvolí k dopravě po rovinatém Hradci Králové bicykl.

Od elektrobusů si Hradec Králové slibuje snížení emisí v centru města a snížení provozních nákladů MHD. Cestující by měli ocenit klidnější bezhlučnou jízdu. Vozy na elektrický pohon podnik pořizuje i proto, že jejich nákup dotují fondy Evropské unie. Celkem má dotace činit 338 milionů korun.

"Co se týká elektromobility dopravních podniků v ČR, budeme ve své kategorii na špici," řekl Abraham. Dodal, že všechny vozy jsou nízkopodlažní a zcela bezbariérové, vybavené jsou automatickou převodovkou. Novými elektrickými autobusy a trolejbusy bude podnik nahrazovat nejstarší naftové autobusy. Celkem by měla firma letos vyřadit 32 autobusů na naftu.

Dvacet elektrobusů hradeckému podniku dodá společnost SOR Libchavy, hodnota kontraktu včetně nabíjecích stanic je 246 milionů korun. Dodávka prvních deseti elektrobusů, které budou plně klimatizované, má být do června, zbytek do Hradce přijde do konce září.

Devět trolejbusů v hodnotě 121 milionů korun do Hradce dodá do konce srpna plzeňská Škoda Electric. Vozy budou mít i pomocný pohon na baterie, takže mohou obsloužit i část linky bez trolejového vedení. Podnik je například využije k obsluze sídliště Plachta. Za tři dieslové autobusy Iveco Urbanway podnik z vlastních zdrojů zaplatí 16 milionů korun.

Současný vozový park podniku čítá 125 nízkopodlažních bezbariérových vozů, z toho je 91 dieselových autobusů, 31 trolejbusů a tři elektrobusy. Na konci roku by by měl mít podnik nadále 125 vozů, z toho 62 dieselových autobusů, 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Průměrné stáří vozového parku po nákupu nových vozů klesne z 11,3 roku na 7,25 roku.

Hradecký dopravní podnik provozuje 25 linek o celkové délce přes 300 kilometrů. Ročně vozy hradecké MHD najezdí asi 6,1 milionu kilometrů, z nichž 1,6 milionu je na trolejbusových linkách. Provoz MHD radnice letos dotuje 186 miliony korun. Vedlejšími činnostmi podniku jsou například autoškola nebo zájezdová doprava.

Zdeněk Rychtera dr