Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka budou změny zejména administrativního charakteru. Zrušeny budou pozice přednostů jednotlivých dep a místo nich by mělo o opravách a údržbě rozhodovat ústředí společnosti. "Rozhodně se nechystá žádné propouštění provozních zaměstnanců, tyto lidi potřebujeme," řekl Joklík.

Podle mluvčího chce firma lépe využít stávající kapacity údržby i provozu a zároveň posílit kvalitu, rozsah a množství prováděných oprav a údržby. "To přispěje k dalšímu zlepšení technického stavu našich vlaků, vyšší spokojenosti zákazníků a k celkovému posílení konkurenceschopnosti Českých drah," popsal důvody reorganizace mluvčí. Dalším důvodem reorganizace jsou podle něj i nové vlaky, které ČD postupně nakupují. Pro jejich údržbu dráhy potřebují moderní a velké haly v místech provozu těchto vlaků.

Chystané změny však vyvolaly obavy mezi zaměstnanci. Podle prvního místopředsedy Odborového svazu železničářů (OSŽ) Vladislava Vokouna se řada pracovníků obrací na odbory s tím, že jde o pokus zprivatizovat opravárenství ČD. Oddělení provozu pak má podle nich proces usnadnit.

Toto přesvědčení podle Vokouna posiluje i skutečnost, že dráhy k restrukturalizaci přistupují v období, kdy jednají s kraji o nových smlouvách o provozu vlaků na regionálních tratích. Dráhy o ně budou soupeřit s konkurenčními dopravci. "Nám i mnoha čelním představitelům některých krajů tento krok připadá jako faktická rezignace na ambici pokračovat v dosavadní spolupráci a jako příprava na servisní práci pro jiné dopravce nebo výrobce kolejových vozidel," je uvedeno v dopise, kterým OSŽ vyzvalo představenstvo podniku k dalšímu jednání o změnách.

Obavy zaměstnanců České dráhy odmítly s tím, že podnik privatizaci ani vyvedení sekce ze společnosti nechystá. Restrukturalizace je podle ČD dlouho připravovaným krokem. "Do opravárenské základny investujeme. Jedná se o náš core business a hlavní know how, které si chceme udržet a intenzivně ho rozvíjet," dodal Joklík.

České dráhy vypravují denně v průměru 7016 vlaků, které za rok ujedou více než 120 milionů kilometrů. V březnu oznámily záměr koupit 60 nových elektrických jednopodlažních vlaků pro regionální dopravu. Do pěti let také podnik plánuje koupit až 60 nových elektrických lokomotiv. Celkově dráhy provozují přibližně 4300 vozidel.