ÚOHS v nové verzi metodiky zohlednil své poznatky z praktické aplikace i ze související judikatury správních soudů. Zaměřil se především na takové úpravy, které do způsobu výpočtu sankcí vnášejí větší míru spravedlnosti, zejména prostřednictvím orientace na daný trh, a zohlednění pouze přímo či nepřímo dotčeného zboží.

"Úřad bude dle metodiky moci v pokutě zmírnit nepoměr mezi nižší mírou dotčení trhu a vysokým obratem velkého soutěžitele. Na straně druhé za závažné a dlouhodobé jednání bude úřad moci ukládat výrazně tvrdší tresty, a to až do výše 15 procent z hodnoty tržeb," uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.

V případě nepřiměřeně nízkých nebo naopak nepřiměřeně vysokých sankcí bude Úřad následně uplatňovat korektivy v podobě percentuálních limitů z obratu.

ÚOHS loni uložil za kartely a zneužití dominantního postavení pokuty v celkové výši 383 milionů korun. Je to méně než v předchozích dvou letech, v roce 2016 pokuty činily 466 milionů a o rok dříve byly přes dvě miliardy. Nejvyšší pokuta za loňský rok je pro České dráhy, konkrétně 368 milionů korun. Státní podnik podle ÚOHS zneužil své dominance v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014.