Pokud po ukončení leasingu zůstává předmět ve vlastnictví leasingové společnosti, mluví se o operativním leasingu. Pokud smlouva obsahuje předkupní právo, jde o finanční leasing.

Domácnosti loni při financování nových osobních vozidel nejvíce využívaly spotřebitelský úvěr či spotřebitelský finanční leasing, na něž členové asociace uzavřeli 24.648 nových smluv, meziročně o 5,1 procenta více. Na operativní leasing bylo v této zákaznické skupině podepsáno 12.414 nových smluv, což je třetina všech smluv.

U firem už převládá operativní leasing. Podíl operativního leasingu na financování nových osobních vozů v podnikatelské sféře loni dosáhl 55,5 procenta. Členové ČLFA na něj s firemními subjekty uzavřeli 46.310 nových smluv, na podnikatelské úvěry nebo finanční leasing to bylo 37.068 kontraktů, meziročně o 4,4 procenta více.

"Předpokládáme, že tento posun v prioritách zákazníků bude nadále sílit. Zatímco dříve se soustředili hlavně na to, jakým způsobem získat peníze na automobil, dnes je mnohem více zajímá, jak jim leasingové společnosti mohou pomoci od povinností a starostí, které jsou spojeny s provozem vozu. Je to přirozený proces, který u nás s jistým časovým odstupem kopíruje vývoj na nejvyspělejších západních trzích," uvedl generální tajemník ČLFA Jaroslav Krutilek.

Členské firmy asociace loni financovaly celkem 120.440 nových osobních vozidel, tedy 44,3 procenta nových osobních aut prvně registrovaných v ČR. Z toho 37.062 vozů bylo určeno pro domácnosti a 83.378 pro firmy. Objem peněz poskytnutých na pořízení nových osobních vozů meziročně vzrostl o 8,3 procenta a jejich počet o 6,6 procenta.

Češi loni celkem koupili rekordních 271.595 nových osobních aut. Je to o 4,6 procenta více než v roce 2016. Téměř 75 procent pořídili firemní zákazníci.