Inspekce 740 návrhů ze zákonných důvodů odmítnula. Mezi nejčastějšími důvody pro odmítnutí patřilo to, že navrhovatel nebyl spotřebitel, návrh byl podán po uplynutí lhůty jednoho roku od uplatnění práva, návrh byl zjevně bezdůvodný či ve sporu již rozhodoval soud.

Ve 310 případech vzal spotřebitel návrh zpět. V 1124 případech se strany dohodly, 976 sporů bylo skončeno marným uplynutím lhůty. Ostatní návrhy se dosud řeší.

Rekordní počet spotřebitelů chtěl loni řešit spor s obchodníkem v zahraničí, protože např. nebyl spokojen s nákupem v zahraničním e-shopu. Na Evropské spotřebitelské centrum při ČOI se obrátilo 1633 lidí, kteří hledali pomoc ve sporech s podnikateli z jiných zemí EU a žádali o informace o svých právech na jednotném evropském trhu. Je to o 46 procent meziročně více. Míra úspěšnosti mimosoudního řešení sporů byla v loňském roce téměř 45 procent. Podle statistik Sdružení pro bankovní karty útraty Čechů v zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek od loňského ledna do září dosáhly 24,5 miliardy korun.

"Právníci centra pomáhají bezplatně řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu, a to mimosoudní cestou. Jde především o problémy s náhradami škody za zpožděné a zrušené lety a spory s internetovými prodejci," uvedl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra. Dalšími oblastmi sporů jsou zájezdy, ubytovací služby a nákup v kamenných prodejnách v zahraničí.

Mnohdy jsou to stížnosti, v nichž spotřebitelům jde až o desítky tisíc korun - například o náhrady škody v letecké dopravě nebo u autopůjčoven. Centru se v posledních měsících například daří úspěšně řešit například spory, v nichž čeští senioři usilují o odstoupení od smlouvy na nákup naslouchátek, zasílaných za zhruba 1200 Kč z Polska. Jde o výrobky inzerované v největších českých tištěných médiích i na významných on-line serverech - jenže mnohdy nefungují.

"Prodejce odmítá vrátit peníze, ale poté, co do jednotlivých případů vstoupí síť Evropských spotřebitelských center, částky ve výši přes tisíc korun vyplácí. Pro lidi většinou ve vyšším důchodovém věku je to vítaná pomoc," dodal Tichota.

Čeští spotřebitelé mohou mimosoudní cestu k řešení svého sporu s obchodníkem, například ohledně reklamace, využít od roku 2016. Dříve byl soud jedinou cestou, jak se domoci práv. To byla často pro obě strany zdlouhavá, finančně nákladná a pro spotřebitele i stresující cesta.

V mimosoudním řešení sporů jde o tzv. konciliaci (usmíření), během níž pracovník ČOI vede strany k urovnání sporu jako nezávislý prostředník. Výsledkem řízení je v úspěšném případě uzavření soukromoprávní dohody stran.