První vlna EET začala předloni v prosinci pro ubytovací a stravovací služby. Druhá vlna začala loni v březnu pro velkoobchod a maloobchod. Podnikatelé v souvislosti s EET museli investovat do elektronických registračních pokladen, řada obchodníků už ale vybavení měla. Proškolit museli zaměstnance, kteří pokladny obsluhují. Potíže mají obchodníci hlavně s nestabilním připojením na internet.

Finanční úřad v Ústeckém kraji provedl za celý loňský rok celkem 1296 kontrol v rámci první vlny EET. "Bylo zjištěno u 283 subjektů porušení zákona o evidenci tržeb," řekl ČTK mluvčí úřadu Radim Vlačiha. Ve druhé vlně bylo kontrol 2291 a prohřešky zaznamenali úředníci v 408 případech.

Nejčastějším prohřeškem při kontrolách bylo nevystavení účtenky, nezaslání údajů do systému EET nebo neumístění informačního oznámení. Dodržovaní zákona v maloobchodě také mapovala Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). V Ústeckém kraji podle asociace nevydalo povinnou účtenku zhruba 35 procent z kontrolovaných obchodů.

Živnostenský odbor neregistruje, kolik přesně podnikatelů kvůli EET skončilo. V Ústeckém kraji nicméně ukončilo provoz v průběhu loňského roku, kdy začal platit také protikuřácký zákon, několik restaurací. Konec praxe ohlásilo ke konci roku i několik starších lékařů, kteří jako důvod uváděli vedle EET také zavedení eReceptů.