"Nejčastějšími prohřešky jsou nevystavení účtenky, neodeslání datové zprávy správci daně o evidované tržbě, pozdě zaslaná datová zpráva," uvedla Homolová.

Úřad podle ní kontroly postupně modifikuje. V prvních týdnech po zavedení povinnosti elektronicky evidovat tržby kontroloři prověřovali dodržování povinností plošně a obcházeli všechny provozovny, jichž se povinnost evidovat tržby měla týkat později. Upozorňovali podnikatele, že si musí požádat o vydání autentizačních údajů, a informovali je o povinnostech souvisejících s EET. V prvních týdnech úředníci na porušování povinností jen upozorňovali a nerozdávali pokuty. Sankce začali ukládat přibližně od března.

"Primárně se nyní kontroly zaměřují na provozovny, u nichž existuje důvodné podezření, že nedodržují povinnosti dle zákona o elektronické evidenci tržeb. Takové provozovny jsou vytipovány na základě předchozí analytické činnosti," uvedla Homolová.

Zaměstnanci finančního úřadu nyní při kontrolách zjišťují, zda podnikatelé mají vydané autentizační údaje, zda vydávají účtenky s povinnými údaji, zda odesílají údaje online finanční správě a plní svoji informační povinnost vůči zákazníkům.

Při kontrolách letos v lednu kontroloři rozdali 97 pokut celkem za 881.000 korun. Na konci ledna například Finanční úřad zkontroloval 34 provozoven v centru Ostravy, především v okolí Stodolní ulice, kolem centrálního Masarykova náměstí a v obchodních centrech Karolina a Futurum. Porušení zákona zjistili kontroloři v pěti případech. Dvě pokuty, každou za 5000 korun, uložili úředníci na místě. Ve zbývajících třech případech zahájil Finanční úřad přestupkové řízení, protože samotní podnikatelé nebyli v době kontroly přítomni v provozovně.

Povinnost účtovat v EET se od 1. prosince 2016 týká restaurací a ubytovacích služeb. Od 1. března 2017 se do EET zapojili podnikatelé v maloobchodě a velkoobchodě.