"Existuje podezření na úplatky za účelem získání zakázky na opravu ponorky San Juan, máme podezření, že v tom figurují německé firmy," řekla Cornelia Schmidtová-Liermannová, která předsedá komisi pro zahraniční záležitosti argentinského parlamentu. Dodala, že podezření se týká výměny baterií. Právě s nimi hlásila ponorka problém při svém posledním kontaktu se základnou 15. listopadu.

Podezření na korupci má i argentinský ministr obrany Oscar Aguad, podle něhož se už dříve objevila stížnost na korupci i u argentinského soudu. "Bylo to ale zameteno pod koberec a nikdy se to nevyšetřilo. Hovořilo se i o tom, že použité materiály nebyly kvalitní a nesplňovaly normy," řekl Aguad tisku.

Německé ministerstvo vnitra v neděli potvrdilo, že dostalo žádost o informace od argetinského parlamentní komise. Ta reagovala na zprávy německé veřejnoprávní televize ARD o možné korupci v případě získání zakázky na opravu ponorky San Juan. Té se měla podle jejího bývalého zaměstnance dopustit německá firma Ferrostaal, která ale obvinění odmítla.

Druhou německou společností, kterou španělský deník El País v této souvislosti jmenoval jako podezřelou, je firma EnerSys-Haker, vyrábějící baterie. Ta se zatím ke kauze podle španělského deníku nevyjádřila. Šéfka parlamentní komise Schmidtová-Liermannová nicméně uvedla, že neví, zda baterie pocházely z Německa, či z jiné země. Podle ministra obrany možná nebyly nové, ale repasované.

Jména dvou firem už dříve přinesla bavorská rozhlasová a televizní stanice Bayerische Rundfunk. Podle ní Ferrostaal a EnerSys-Hawker získaly kontrakt za 5,1 milionu eur (asi 133 milionů Kč) na 964 baterií a měly údajně kvůli tomu dát úplatek.

Zmizelá argentinská ponorka San Juan, po níž stále marně pátrá několik mezinárodních týmů, byla německé výroby. Do služby argentinské armády byla zapojena v roce 1985 a v letech 2007 až 2014 prošla generální opravou, která se vlekla kvůli nedostatku financí z argentinského rozpočtu.

Podle posledního hlášení, které velitel ponorky vyslal na základnu před zmizením 15. listopadu, se ponorce dostala do ventilace k bateriím voda. Ta způsobila zkrat a požár baterií. Ponorka ještě hlásila, že pokračuje v plavbě na oddělený pohon. Podle expertů mohl požár spotřebovat větší množství vzduchu a mohlo dojít k implozi, což je opak exploze a znamená zhroucení objektu do sebe kvůli nedostatečnému vyrovnání tlaků.