Vybavení kolejí jednotným zabezpečovacím zařízením umožní do budoucna bezproblémový průjezd železničních dopravců po hlavních tratích ve všech členských zemích EU. V Česku ale zatím vybavení tratí tímto systémem výrazně pokulhává za plánovaným stavem, na což na začátku letošního roku poukazoval i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Ten ve své zprávě z února poukázal na to, že zabezpečení prostřednictvím ETCS mělo v Česku jen 22 kilometrů kolejí. Plán na zavádění technologie ale tehdy předpokládal zabezpečení více než 1300 kilometrů tratí.

Jednotný systém ETCS se v Česku zavádí současně s vlakovým telekomunikačním systémem GSM-R, jehož instalace se ukázala jako technologicky jednodušší, díky čemuž bylo technologií vybaveno na 1750 kilometrů. I zde ale NKÚ poukázal na problém v souvislosti se vznikem monopolu jednoho dodavatele. Tím je společnost Kapsch, která v Česku kromě jiného spravuje i výběr kamionového mýta.

Monopol u systému GSM-R vznikl podle NKÚ pro výherce pilotního projektu z roku 2005. "Na vzniku tohoto monopolu se mohly podepsat podmínky a specifické technické požadavky, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v zakázkách stanovila," uvedl ve zprávě kontrolní úřad.

Zabezpečovací systémy GSM-R a ETCS mají zajistit bezpečný a nepřerušovaný provoz na českých tratích dopravcům transevropského železničního systému. Komunikační systém GSM-R je obdobou veřejné mobilní sítě s některými specifiky pro železniční dopravu, zabezpečovací systém ETCS předává informace a pokyny strojvedoucímu a v případě potřeby umožňuje převzít kontrolu nad vlakem.

Hlavní železniční tratě mají být zabezpečené prostřednictvím ETCS do roku 2030. Poté ještě bude v platnosti pětileté období, během kterého mají dopravci čas vybavit svoje vlaky vhodnými přijímači. Po skončení tohoto období, kdy by se na tratích mohla potkávat vozidla s ETCS a bez něj, nebude možné na těchto tratích jezdit bez evropského zabezpečovače vyšší než stokilometrovou rychlostí.