Celý obchvat by měl bez DPH přijít zhruba na 4,5 miliardy korun.

"Máme obrovskou radost, že ty útrapy skončily, to znamená dopravní kolapsy, smrtelné nehody, neustálé kolony. Takže nejen pro Třinec, ale pro celý region je to obrovská úleva," řekla k otevření části obchvatu třinecká starostka Věra Palkovská (SNK).

Přes Třinec vede silnice I/11. Směřuje na Slovensko a patří k nejvytíženějším v zemi. Silný provoz často vytvářel kritické situace, při množství dopravních nehod tam záchranáři měli problémy projet.

"Od roku 1994 se začalo pracovat na přípravě, změnách územních plánů, trasách, kudy by to mělo vést, ale ten drajv, kdy opravdu už se pracovalo naplno, byl rok 2006 se vstupem automobilky Hyundai," řekla starostka. V roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012. Skutečně se ale začalo stavět až o dva roky později.

"Prošli jsme všemi možnými problémy, které mohly být," řekla Palkovská. Kvůli objevu mihule říční se musela měnit trasa obchvatu i územní plány, problém byl s financováním i s výkupy pozemků, které ve třetí části obchvatu nejsou vyřešené dosud. Územní rozhodnutí pro jeden ze tří úseků se opozdilo, proto se rozhodlo o rozdělení stavby a začaly se stavět dva úseky. "Vyvrcholením bylo, když v obou dvou úsecích odešlo po jedné firmě do insolvence, a tím pádem vznikly další problémy," řekla starostka.

Chybějící třetí úsek obchvatu je podle ní velkým problémem. "Kamiony budou najíždět přes Střítež od Třanovic, určitě to nebude jednoduché. Na druhé straně ale kdybychom to nerozdělili, tak v tom případě by nebylo vůbec nic. Výhoda je v jedné věci: Je tam alternativa, lidé mohou jet přes Třanovice nebo kolem Těšína, kdežto úsek Oldřichovice - Bystřice - Vendryně nebyla alternativa," řekla Palkovská.

Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa řekl, že termín dostavby úseku Nebory - Třanovice v roce 2019 je v ohrožení. "Bohužel jsme to staveniště nepředali tak, jak jsme si mysleli, že předáme. To znamená, už dnes výstavba měla začít, už dnes jsme tam měli začít realizovat zemní práce, archeologické práce a podobně," řekl Kroupa.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že u uvedeného úseku se řeší stavební povolení. "Byli tam ještě tři majitelé pozemků, kteří nám dělají problém i ve vyvlastnění. S jedním jsme se dohodli, takže s tím největším problém přestal a já věřím, že se nám podaří v nejbližší době vyvlastnění dokončit a že získáme stavební povolení a zahájíme tu třetí stavbu," řekl.

Kroupa řekl, že zhotovitel stavby už ze soutěže vzešel. "V optimálním případě, pokud všechny lhůty budou a pokud všechna stavební povolení budou vydána, tak bychom chtěli zahájit stavbu na přelomu března a dubna. To znamená, doběhnou lhůty pro vyvlastnění, doběhne vyvlastnění jako takové, následně budeme žádat o stavební povolení. Dokončení stavby je za dva a půl roku," řekl Kroupa.

Uvedl, že na dvou otevřených úsecích obchvatu je dohromady 25 mostních objektů. "Kdybyste sečetli všechny mostní objekty, tak zjistíte, že jste na 2,5 kilometru," řekl Kroupa. Součástí staveb jsou také tři mimoúrovňové křižovatky a na 11 kilometrech silnice vzniklo dohromady skoro 18 kilometrů protihlukových zdí.