Podle smlouvy, která evropskému výrobci nepřináší žádné náklady, připadne Airbusu podíl 50,01 procenta ve společnosti CSeries Aircraft Limited Partnership (CSALP). Právě ta vyrábí a prodává letouny CSeries. Zhruba 31 procent zůstane Bombardieru a 19 procent Investissement Québec (IQ).

Bombardier sice ztratí kontrolu nad výrobou letadla, jehož vývoj ho přišel na šest miliard dolarů (131 miliard Kč), CSeries ale získá ekonomické výhody širokého výrobního programu a lepší prodejní síť. Na letadlo s kapacitou 110 až 130 míst nepřišly žádné nové zakázky už rok a půl.

Kanadský výrobce uvedl, že díky novému partnerství by se hodnota programu CSeries měla více než zdvojnásobit. "Bombardier už nemá výrobu tryskových letounů pod kontrolou, ale je lepší mít podíl 30 procent na velmi úspěšném programu, než zápasit s programem, který byl pro kanadskou firmu patrně velkým soustem už od samého začátku," soudí analytik leteckého průmyslu Richard Aboulafia.

Generální ředitel Airbusu Tom Enders uvedl, že společnost nabízí možnost montovat některé letouny pro americké zákazníky ve svém závodě v USA v Alabamě. Tím by se vyhnula případným antidumpingovým clům ze strany Washingtonu. Americké ministerstvo obchodu se rozhodlo uvalit clo 300 procent na dovoz těchto strojů v reakci na stížnost amerického konkurenta Boeing, podle něhož je výrobu letadel CSeries dotována.

Šéf Bombardieru Alain Bellemare prohlásil, že strategické rozhodnutí nebylo přijato kvůli stížnostem Boeingu, ale protože pro Bombardier je tím správným krokem. Dohoda, o níž obě strany začaly jednat v srpnu, a tedy ještě před rozhodnutím USA uvalit dovozní cla, by měla být dokončena ve druhé polovině příštího roku.

Mluvčí Boeingu označil partnerství evropské a kanadské firmy za diskutabilní dohodu dvou státem podporovaných konkurentů. Podle něj se jen snaží obejít opatření, která proti dovozu letadel CSeries přijaly Spojené státy. Boeing je přesvědčen, že letadla CSeries se v důsledku dotací prodávají ve Spojených státech za uměle nízkou cenu. Boeing v dubnu vznesl obvinění, že Bombardier obdržel od vlád Británie, Kanady a kanadské provincie Quebec subvence ve výši minimálně tří miliard dolarů (66 miliard Kč).

Stížnost Boeingu vyvolala v Kanadě i Británii značný rozruch. Kanadský premiér Justin Trudeau tento měsíc pohrozil ukončením obchodních vztahů s Boeingem, který nyní jedná o prodeji 18 stíhaček Super Hornet kanadské armádě. Britská premiérka Theresa Mayová o situaci kolem Bombardieru již dříve jednala s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Obává se ztráty pracovních míst v továrně Bombardieru v Severním Irsku. Konzervativní vláda Mayové totiž závisí na podpoře severoirské Demokratické unionistické strany (DUP).