Model Favorit automobilka Škoda představila na brněnském veletrhu před 30 lety, 16. září 1987. Favoritem Škoda opustila zastaralou koncepci a přešla k výrobě vozů s motorem vpředu a pohonem předních kol. Vývoj a výroba nového vozu podle bývalého ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka výrazně a pozitivně ovlivnila, kromě vlastní automobilky, rozvoj celého českého automobilového průmyslu po roce 1989.

U vozů, které jsou stále jako provozuschopné evidované v registru vozidel, převládá typ Š 135 s téměř 53.000 registracemi. Zbytek připadá na výkonnější Š 136. V provozu je tak jen v Česku téměř desetina z celkem zhruba jednoho milionu vozů, které se vyráběly do roku 1994, respektive 1995 v případě Formanu a Pick-upu.

Na vývoji favorita se podílely i renomované zahraniční firmy. Finální verzi vzhledu karoserie navrhlo italské designerské studio Nuccio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace.

Vznik vozu znamenal podle Šípka impulz pro modernizaci výroby u velkého počtu dodavatelských firem, jako například byly Autopal (hydrokorektory světel), Motor Jikov (karburátor Pierburg), Buzuluk Komárov (pístní kroužky), Autobrzdy (brzdy, tlumiče) nebo PAL Praha (přepínače).

"Nákup licencí či spolupráce při vývoji výrobků byly většinou spojeny i s technologickou inovací ve firmách při následné výrobě. Tyto faktory a získaný inovačně technologický náskok pře ostatními zeměmi bývalého východního bloku zcela jistě přispěly k následnému rozhodnutí řady zahraničních firem o umístění výroby do České republiky a k vytvoření současné pozice automobilového průmyslu v rámci ČR," dodal Šípek.