"Celá zakázka byla od prvopočátku podezřelá, rozhodnutí příslušného soudu bylo očekáváno," řekl dnes ČTK přerovský primátor Vladimír Puchalský (Společně pro Přerov).

Přerovská radnice měla od roku 2009 na linkovou dopravu uzavřenu smlouvu s firmou Slovenská autobusová doprava Trnava. Ta ji ale v polovině roku 2011 vypověděla. Zástupci firmy po roce a půl zjistili, že nemohou jako zahraniční dopravce podle českých zákonů tuto službu provozovat, neměli potřebné povolení. Město pak vybralo novou firmu podle zákona o službách a svůj postup zdůvodnilo mimořádnou situací, která nastala. Smlouvu podepsalo s Dopravní a logistickou společností Přerov, která je dceřinou společností SAD Trnava.

Podle antimonopolního úřadu ale město mělo postupovat podle zákona o veřejných zakázkách, v nejlepším případě také na zakázku vypsat otevřené řízení. Při stanovení pokuty úřad přihlédl k tomu, že radnice zcela vyloučila soutěž. "Nezákonné omezení principu soutěže, na němž je zadávání veřejných zakázek založeno, je považováno za nejzávažnější porušení zákona," uvedl v rozhodnutí předseda ÚOHS Petr Rafaj.

Dopravní a logistická společnost Přerov dopravu ve městě provozovala do začátku loňského roku, původně měly její autobusy jezdit městem až do března 2024. Společnost se však dostala do finančních potíží a dopravu nebyla schopna zajistit. Nyní provozuje v Přerově MHD společnost Arriva Morava, která má s městem smlouvu uzavřenou v režimu mimořádné situace a přímým zadáním. Zajišťovat dopravu v mimořádném režimu ve městě může maximálně dva roky.

Nový dopravce by měl vzejít z veřejné zakázky. Zástupci města v březnu schválili zadávací podmínky pro tendr, stěžejními kritérii bude nabídková cena a průměrné stáří vozového parku, řekla již dříve ČTK mluvčí města Lenka Chalupová. Nový dopravce bude znám do konce roku, jeho autobusy vyjedou do ulic v lednu 2018. Podle zástupců města jde o největší zakázku, kterou současní radní ve svém volebním období vypisují. Předpokládaná maximální hodnota zakázky činí půl miliardy korun.