"V České republice je prakticky plná zaměstnanost. Míra nezaměstnanosti 3,5 procenta ve srovnání s jinými zeměmi v EU je skutečně nic, je mnohem nižší než v Rakousku. Nemáme jen problém s odpovídající kvalifikací, ale s kvantitou. Ti lidé tu nejsou," řekl Van der Bellen. Podle něj by se Česko v této souvislosti mohlo dívat i na otázku migrace a "překládat ji ekonomickými termíny".

Podle viceprezidenta rakouské hospodářské komory Richarda Schenze je rekordně nízká nezaměstnanost pro firmy překážkou. "Česká vláda by měla najít řešení nyní i do budoucna," uvedl. Zmínil rakouský model vzdělávání s propojením škol s praxí, který by ČR mohla napodobit. Po něm volají delší dobu i čeští podnikatelé, požadují mimo jiné posílení technické přípravy.

Podle rakouského prezidenta ekonomická a finanční krize nepoškodila hospodářské vztahy obou zemí a ČR představuje pro rakouské investory stabilní prostředí. Dodal, že někteří manažeři jsou ale znepokojeni tím, že se před volbami objevují "různá populistická vyjádření". "To není ale jen v ČR, stejná situace je v Rakousku," podotkl.

Podle Schenze je Česko pro rakouský export šestou nejdůležitější zemí. "Objem rakouských investic v Česku dosáhl více než deseti miliard eur, takže Česká republika je také třetí nejdůležitější cílovou zemí přímých rakouských investic," dodal. Očekává, že obchodní vztahy obou zemí se v dalších letech ještě zintenzivní.

Podle prezidenta české hospodářské komory Vladimíra Dlouhého v poslední době přibývá také českých firem, které investují v Rakousku. Působí jich tam asi 300. Rakousko české investice vítá. "Jsme šťastní, že přímé investice plynou i z české strany do Rakouska. Symetrický vztah je vždy nejlepší," dodal Van der Bellen. Vzájemné obchodní a podnikatelské vztahy označil za "úspěšný hospodářský příběh".

Na rakouský trh chce expandovat například internetový obchod Alza.cz. Ve Vídni plánuje otevřít svůj showroom, řekl na obchodním fóru ředitel rozvoje e-shopu Jaromír Řánek. Rakousko si společnost podle něj zvolila mimo jiné proto, že ho může obsluhovat ze svého logistického skladu nedaleko Bratislavy. E-shop chce také využít zkušenosti ze vstupu na tamní trh při budoucí expanzi do zahraničí.