Z průzkumu dále vyplývá, že zhruba třetina lidí účast v soutěži úplně odmítá a dalších 35 procent uvažuje o tom, že ji vyzkouší. Nejvíce z cen láká dotázané hotovost 10.000 a 100.000 korun, a to ve čtvrtině případů u každé částky.

"K rozhodnutí nezapojit se do účtenkové loterie mají Češi hned několik důvodů. Někteří myslí na majitele obchodů, do nichž chodí nakupovat a svoji účast odmítají právě kvůli tomu, aby na ně zbytečně neupozorňovali kontrolory. Nejčastěji však nechtějí být součástí něčeho, s čím nesouhlasí nebo nechtějí plnit kontrolní funkci Finanční správy," uvedla společnost.

MF si od účtenkové loterie slibuje větší motivaci zákazníků k přebírání účtenek, a tím zvýšení efektivity EET. Úřad plánuje ročně vyplácet výhry za 65 milionů korun, měsíčně by si soutěžící měli rozdělit zhruba 21.000 výher. V rámci výher se počítá s pěti hlavními výhrami, a to první výhra jeden milion korun, druhá výhra automobil za zhruba 400.000 Kč, třetí výhra 300.000 Kč, čtvrtá výhra 200.000 Kč a pátá výhra 100.000 korun. Dále by lidé měli mít možnost získat 20 výher po 20.000 Kč, 1000 výher po jednom tisíci Kč a 20.000 výher po 100 Kč.

EET začala loni 1. prosince pro hotely a restaurace. Po hotelech a restauracích se od března letošního roku zapojily do EET maloobchodní a velkoobchodní firmy. Následovat budou příští rok další obory podnikání. Pravicová opozice opatření kritizuje a tvrdí, že zlikviduje mnoho drobných živnostníků.

Průzkum Bizerba provedla mezi 525 respondenty.