"Jádrem této dohody je zdraví veřejnosti, kvalita vzduchu a inovace. Jediný způsob, jak obnovit a zvýšit důvěru v evropský automobilový průmysl, je pomoci mu vytvořit čisté a bezpečné technologie," poznamenal k dohodě maltský ministr ekonomiky Chris Cardona. Mezi členskými státy panovaly ohledně návrhu rozpory a Malta je jako nynější předsednická země EU pomáhala překonat.

Česko na dnešním jednání zastupoval náměstek ministra průmyslu a obchodu Vladimír Bärtl. "My jsme to podporovali, protože to pomáhá koordinaci mezi členskými státy," řekl ČTK.

Návrh předpokládá posílení a zmodernizování testů, které musí nový typ automobilu absolvovat, než se dostane na trh. Každý členský stát bude muset provádět každoroční kontroly. Jejich minimální počet má odpovídat jednomu vozu na každých 50.000 nově v zemi registrovaných vozidel a týkat se mají také objemu emisí v podmínkách reálného provozu.

Evropská komise bude mít možnost vlastních testů tak, aby na případné nedostatky mohla okamžitě reagovat. Zvýšit to má také nezávislost na národních kontrolních systémech. Právě komise by také měla mít pravomoc pokutovat výrobce a dovozce za zjištěné nedostatky vozů.