Tuzemské automobilky loni vyrobily přes 1,3 milionu aut a určitý potenciál růstu podle Wojnara stále mají, rozhodně ale nebude dvojciferný. "V některých trzích eurozóny, a nejenom v Německu, sice ještě budou nárůsty, ale už to nebude tak strmé. Pochopitelně je to různé země od země. Vidíme například růst v Rusku a zotavuje se situace na Ukrajině, což je pozitivní proti posledním letům," řekl ČTK.

Vedle slabší poptávky může být limitem růstu i nedostatek pracovní síly a její omezená schopnost migrace mezi regiony v ČR. Svou roli hraje i modelová politika, respektive cykly, v kterých automobilky přichází s novými modely.

Konec intervencí ČNB na slabší kurs koruny vůči euru automobilky nepřekvapil, a podle Wojnara se žádné velké drama neodehrává. "Myslím si, že letošní rok bude o tom, že se koruna může pohybovat oběma směry. Pro nás je důležitá předvídatelnost a my konzistentně jsme pro to, aby ČR měla přijaté euro jako měnu a toto politické rozhodnutí bude nutné dříve nebo později přijmout," dodal.

V prvním čtvrtletí automobilky vyrobily 387.342 osobních aut, což je o 10,7 procenta víc, než loni. Podobně rostl i segment dodavatelů automobilových dílů. "První tři měsíce dodavatelé zachytili velice slušně. Dlouhodobě je otázka, jak se dokážou připravit na změny v oboru, tedy na elektrifikaci a nové trendy," podotkl.

Na konci prázdnin by měli zástupci autoprůmyslu podepsat s vládou Pakt pro budoucnost automobilového průmyslu. Ten by měl řešit nastavení podmínek pro zavádění elektromobility, autonomního řízení a digitalizace. "Chceme intenzivně připravit průmysl a veřejnou správu na proces velkých změn, ale musí splnit svoje domácí úlohy. Bez dobrého mixu finančních i nefinančních podpůrných mechanismů a dobře nastaveného legislativního rámce bude tempo růstu limitované," uzavřel.

jsa mal