"Vyjednáváme teď kolektivní smlouvu, stávka by to mohla celé zhatit. Stávková nálada tu ani není. Lidé dostávají peníze včas a podle nařízení vlády, vlastně nad její rámec," řekl ČTK odborář z ČSAD Ústí nad Orlicí Richard Prášil.

Dopravce patří koncernu ICOM transport, který zajišťuje linkovou dopravu v devíti krajích. Podle mluvčí Marcely Průchové se řidiči společnosti stávkovat nechystají, respektive koncern o tom nemá žádné informace. Dodatky o mzdách již společnost podepsala kromě Pardubického kraje všude, řekla ČTK mluvčí.

Ani linkoví řidiči Arriva Východní Čechy se nepřipojí k plánované celostátní stávce. Firma zajišťuje regionální dopravu pro Pardubický, Královéhradecký, Středočeský kraj a Vysočinu.

"Rozhodnutí jsem uvítal. Těžko se přesvědčují lidi ke stávce, když už dostali přidáno. Firma Arriva platí víc, než je vládní nařízení," řekl ČTK odborový předák Miroslav Vokál.

Hejtmanství očekává, že rada schválí dodatky o zvýšení mezd 10. dubna, poté je postupně předloží 21 dopravcům k podpisu. Na mzdy má kraj připraveno 20,5 milionu korun. Podle hejtmana Martina Netolického (ČSSD) se částka může ještě zvýšit maximálně o miliony korun. Zatím neočekává, že by řidiči malých dopravců stávkovali.

"Jsme ještě schopní debatovat o jednotkách milionů korun, maximálně by to mohly být dva až tři miliony korun za záskoky v době dovolených a za nemoci, což zvyšuje nároky na počet zaměstnanců. Jsou to nepřímo související výdaje," řekl hejtman.

Vláda rozhodla, že od ledna mají být navýšeny řidičům minimální mzdy na 98,10 Kč za hodinu a za hodinu čekání na 78,48 Kč za hodinu. Za ztížené pracovní prostředí mají dostávat 6,60 Kč za každou odpracovanou hodinu. Podle hejtmana kraj vládní nařízení plní a dopravcům, kteří požadované mzdy a příplatky dosud neměly v takové výši, částky doplatí.

Někteří dopravci již řidičům dávají mzdy nad rámec vládního usnesení. Většina krajských doplatků se bude týkat příplatků za čekací doby a ztížené pracovní podmínky.

"Pokud kolegové z jiných krajů podepsali nějaké dohody s dopravci nad rámec vládního nařízení, je to jejich zodpovědnost," řekl hejtman. Kraje požadovaly od státu příspěvek na mzdy, ale neuspěly. V Pardubickém kraji původně dopravní společnostmi požadovaly necelých 60 milionů korun, později snížily své požadavky na polovinu. Hejtmanství trvá na částce přes 20 milionů korun.