"Naše znalosti se dlouhodobě příliš nezlepšují. Často je to proto, že jsme si ke světu financí vybudovali negativní vztah. Peníze pro nás často znamenají jen počty a spoustu definic. Jedním z důvodů může být i to, že jsme přesyceni odbornými informacemi, ve kterých se nevyznáme," komentovala výsledky gestorka finančního vzdělávání ČBA Helena Brychová.

Orientace ve financích je závislá na vzdělání. Lidé se základním vzděláním nebo výučním listem v průměru nepřekročili hranici 50 bodů, vysokoškoláci naopak prokázali vědomosti o hodnotě 64 bodů.

Kamenem úrazu jsou odborné informace. Na 39 procent Čechů tvrdí, že doporučení finančních poradců jsou pro ně nesrozumitelná. Dalších 14 procent si informace o penězích neumí dohledat nebo jim dělají potíže početní úkoly a údaje uváděné v procentech. Téměř čtvrtina respondentů přiznala, že světu financí vůbec nerozumí, dodala Jana Hamanová, ředitelka agentury SC&C, která průzkum pro ČBA uskutečnila. Naopak 19 procent Čechů s financemi nemá problém.

Problematikou finančního vzdělávání se zabývá stále více institucí. Škola, která má podle poloviny populace nést za výchovu dětí ohledně finanční gramotnosti hlavní zodpovědnost, je podle názoru rodičů poměrně úspěšná. Výsledky, které školní výuka přináší, pozoruje 36 procent rodičů.

Pozitivním zjištěním je i to, že rodiče si začínají uvědomovat význam vědomostí o financích a sami se je do výchovy dětí snaží zařazovat. Činí tak 92 procent rodičů, z toho 43 procent pravidelně a 31 procent v případě, kdy děti samy projeví zájem.

"Podle průzkumu informace o penězích do výchovy dětí přinášejí pravidelně hlavně otcové (49 procent), což je pro nás překvapivé a zároveň potěšující zjištění," uvedla Brychová. Naopak zcela finanční výchovu opomíjí osm procent rodičů. U dvou procent je to proto, že ji nechávají na školní výuce, a u šesti procent proto, že jí sami nerozumí.

Samotný pojem finanční gramotnost není pevně definován. Obecně se pod tímto označením rozumí soubor znalostí a dovedností, které člověku umožňují rozumět financím a správně s nimi zacházet v různých životních situacích.